سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دکتر ملک زاده خبر داد:

راه اندازي اداره کل ميراث فرهنگي در سيستان/ تاسيس پايگاه جهاني شهر سوخته زابل

معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري؛ از موافقت رئيس جمهور براي احداث و راه اندازي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به صورت مستقل در سيستان خبر داد و گفت: اين اتفاق مهم مي تواند زمينه ساز و بسترساز توسعه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در سيستان باشد.

به گزلرش باشگاه خبرنگاران به نقل از  به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری؛ دکتر «محمدشريف ملک زاده» که به استان سيستان و بلوچستان سفر کرده است پيش از ظهر امروز در مراسم جشنواره ملي استقبال از بهار که در مجتمع فرهنگي و پژوهشي شهر سوخته زابل برگزار شد، گفت: در خصوص راه اندازي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به صورت مستقل در سيستان با رئيس جمهور صحبت کردم و مجوز راه اندازي اين اداره کل را از دکتر «احمدي نژاد» دريافت کردم که اين موافقت رئيس جمهور يک عيدي بزرگ به مردم پر تلاش و زحمتکش سييستان است.
وي خاطرنشان کرد: اين اداره کل در سيستان به مرکزيت زابل تاسيس و شهرهاي زابل، زهک، هيرمند و نيمروز شهرهاي زيرمجموعه اين اداره کل مستقل خواهند بود.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور با اشاره به جايگاه شهر زابل و ويژگي هاي مردم اين شهر، يادآور شد: مردم زابل به عنوان مردمي زحمتکش و کم توقع شايسته بهترين خدمت هستند و راه اندازي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به صورت مستقل در سيستان و به مرکزيت زابل نشان دهنده توجه دولت به مردم سيستان است .
دکتر ملک زاده همچنين با اشاره به موقعيت تاريخي شهر سوخته زابل از راه اندازي پايگاه جهاني شهر سوخته خبر داد و اظهار داشت: پرونده شهر سوخته زابل براي ثبت در فهرست جهاني به يونسکو ارسال شده است و من مطمئن هستم که اين پرونده در يونسکو ثبت جهاني خواهد شد؛ با اين حال معاونت ميراث فرهنگي کشور موظف است نسبت به راه اندازي پايگاه جهاني شهر سوخته زابل اقدام کند .
وي با بيان اين که شهر سوخته زابل به عنوان يک شهر تاريخي بي نظير شناخته مي شود، تصريح کرد: در 3 هزار و 500 سال قبل از ميلاد در اين شهر عمل جراحي انجام شده است که اين موضوع نشان دهنده فرهنگ بالا و جايگاه ارزشمند علم نزد مردم ايران خصوصا مردم سيستان است.
معاون رئيس جمهوري در بخش ديگري از صحبت هاي خود با بيان اين که مهمان نوازي يکي از مهمترين خصلت هاي مردم سيستان است، اضافه کرد: مردم اين خطه از ايران هميشه با روي گشاده و چهره خندان از مهمانان خود پذيرايي مي کنند و به نظر مي رسد که مرام و خصلت مردم سيستان نيز قابليت ثبت در فهرست ملي و حتي جهاني را دارد.
دکتر ملک زاده با اشاره به مفاخر سيستان يادآور شد: يعقوب ليث، فرخي سيستاني و ... مفاخر سيستان هستند که از جايگاه شايسته اي برخوردارند و من معتقدم که مردم سيستان ميراث دار ارزشمندي براي اين مفاخر هستند.
وي در بخش ديگري از صحبت هاي خود با اشاره به جايگاه ارزشمند صنايع دستي در منطقه سيستان اظهار داشت: يکي از مهمترين مناطق در حوزه صنايع دستي کشور منطقه سيستان است که داراي رشته هاي متعدد صنايع دستي است بنابراين به معاونت صنايع دستي توصيه مي کنم تمامي کارگاه هاي صنايع دستي در اين منطقه شناسايي و در خصوص بروز رساني ظرفيت هاي منطقه سيستان در حوزه صنايع دستي اقدامات مناسب صورت گيرد.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور خاطرنشان کرد: مردم ايران از جمله مردم منطقه سيستان مردماني صادق و پاک دل هستند بنابراين بايد از تمام ظرفيت ها براي خدمت رساني به اين مردم استفاده کرد.
دکتر ملک زاده با قدرداني از تلاش هاي استاندار سيستان و بلوچستان، نمايندگان مجلس و مديران محلي در سيستان يادآور شد: بايد از فرصت هاي به وجود آمده براي خدمت رساني به اين مردم استفاده کرد.
وي خاطرنشان کرد: خدمت به مردم صادق، پاک دل، زحمتکش، پرتلاش و کم توقع مطمئنا مورد رضايت و قبولي خداوند متعال و حضرت ولي عصر(عج) قرار خواهد گرفت.
پيش از صحبت هاي ملک زاده، استاندار سيستان و بلوچستان نيز سخنراني کرد؛ همچنين در پايان اين مراسم لوح ثبت ملي دانش ساخت آسبادهاي سيستان(آسياب هاي بادي) توسط دکتر ملک زاده رونمايي شد./ص

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.