سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وقتی چهارشنبه سوری به آسیب روانی منجر می شود

یکی از آئین های سالانه ایرانیان چهارشنبه سوری است که در آخرین سه شنبه سال خورشیدی با برافروختن آتش و پریدن از روی آن به استقبال نوروز می روند.


به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، ترقه بازی که چاشنی چهارشنبه سوزی شده ماه پیش از آن در هر کوی و برزن با ترکاندن نارنجک و مواد محترقه زیرپای مردم به قیمت شوکه کردن آنها آغاز می شود و تا روزها پس از چهارشنبه سوری ادامه می یابد.
با نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال، کم کم صدای ترقه ها بیشتر وبیشتر می شود تا جایی که شب چهارشنبه سوری، شهر به صحنه خشن و پرسرو صدایی از انفجار و ترقه های آماده و دست ساز تبدیل می شود، در این شب بسیاری از پدرها و مادرها با نگرانی از فرزندانشان می خواهند در خانه بمانند و نوجوانان و جوانان زیادی به دلیل سوختگی و آسیب راهی بیمارستان می شوند اما به راستی دلیل این همه سرو صدا و جاروجنجال چیست؟
برگزاری جشن چهارشنبه سوری اگر این طور است باید بگوییم جشن چهارشنبه سوری ما کجا و جشن چهارشنبه سوری پدران و مادران ما کجا؟ در این جشن شادی و خنده و پریدن از روی آتش و خوردن آجیل و آش نذری چهارشنبه سوری جای خود را به ترسیدن و ترساندن داده است که همه این ها ممکن است منجر به اختلالات روانی در افرادشود.
ابراهیمی مقدم در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه در حالیکه ما در ارتباط با مراسم عزاداری و سوگواری رعایت همه جوانب و رسم و رسوم می شود ولی در ارتباط با جشن ها و شادی ها معمولا غفلت صورت می پذیرد گفت: یکی از این مراسم چهارشنبه آخرسال است که گاهی با بی تدبیری خانواده ها منجر به تجربه هولناکی می شود.
وی با اشاره به اینکه پاسداشت جشن های ملی و مذهبی می تواند منجر به روحیه اعتماد، همدلی و همبستگی در بین هموطنان شود اظهار داشت: در ارتباط با چهارشنبه آخر سال گاهی آسیب های جدی جسمی و یا روانی برخی افراد به وقوع می پیوندد که از جمله آسیب های روانی اختلالاتPTSD اختلال پس از سانحه است.
ابراهیمی مقدم تصریح کرد: اختلال تنش زای پس از رویداد یا استرس پس از سانحه سندرمی است که پس از مشاهده، تجربه مستقیم یا شنیدن یک عامل استرس زا و آسیب زای شدید مانند مواد محترقه، منفجره و ... روی می دهد که می تواند به مرگ واقعی یا تهدید به مرگ و یا وقوع سانحه جسدی منجر شود.
وی اشکال در به خواب رفتن، کابوس، ترس از وقوع مجدد حادثه، حملات خشم، واکنش از جا پریدن، گوش به زنگ بودن را از علائم PTSD دانست و افزود: البته همه این علائم باید با سه شرط مهم دیگر مانند در معرض یک رویداد پرتنش قرار گرفتن، تداعی مرتب رویداد و تداوم علائم بیش از یک ماه همراه باشد.
ابراهیمی مقدمی تصریح کرد: اگر علائم فوق بیش از یک ماه تداوم یابد، منجر به اختلال در عملکرد کلی بیمار (شغلی، تحصیلی و رفتاری) می شود و باید نسبت به درمان آن اقدام نمود.
وی تأکید کرد: به علت شدت شرایط استرس زای اولیه، شخص در موقعیت هایی که از جهاتی با حادثه ی ضایع گر روانی اولیه مشابه است، آماده ظهور پاسخ هایی به صورت اختلال استرسی است و به همین خاطر از مواجه با عوامل مرتبط با آسیب اجتناب می ورزد.
ابراهیمی مقدم با اشاره به اینکه شخص معمولا تلاش آگاهانه ای در جهت اجتناب از افکار، احساسات یا گفتگو در مورد رویداد آسیب زا و اجتناب از فعالیت ها موقعیت ها یا افرادی که خاطرات آن رویداد را برمی انگیزند انجام می دهد افزود: این اجتناب از یادآوری ممکن است شامل فراموشی نسبت به جنبه ی مهمی از رویداد آسیب زا باشد که به کاهش قابل ملاحظه علاقه یا مشارکت در فعالیت های مهم، محدودیت دامنه عواطف، انزوا، و بیزاری از دیگران منجر می شود.
گفتنی است، مهمترین ویژگی سنی نوجوانان و جوانان، قرارگیری آنان در حالات هیجانی بوده به طوری که این حالات یکی از نیازهای این سنین است و باید به نحو صحیح ارضا شود بنابراین به جای مقابله و نفی برگزاری مراسم چهارشنبه آخرسال باید فرصتی در جهت تخلیه هیجانات روحی فرزندان فراهم کرد./ل

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.