سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

ثبت 60اثر ملی استان آذربایجان شرقی درفهرست آثارملی

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي از ثبت 60اثر ملی در استان آذربايجان شرقي درسال جاری خبر داد.

تراب محمدي درگفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، با بیان برخی اقدامات مهم انجام شده طی سال 91 افزود: این آثار درچهارزمینه ، دینی، اثر طبیعی، معنوی،مکان رویداد می باشند، که از این تعداد 30 اثر متعلق به میراث فرهنگی، صنایع دستی استان، 23 اثر میراث معنوی، 4 اثر مکان رویدادو 3 اثر طبیعی هستند.

وی با بیان اینکه 127 اثر طی سال 91 در استان مرمت شده اند، افزود: بیش از 2400 شی تاریخی کشف و 5 مهر اصالت برای 5 اثر نیز طی سال گذشته ثبت شده است.

وی با اشاره به افزايش بيش از هزار و 800 تخت به مجموع ظرفيت هتل ها و مهمانپذيرهاي استان در سال 91، نیزاظهار داشت: هفت هتل آپارتمان، يك اقامتگاه كوهستاني و دو هتل، اقامتگاه هاي گردشگري جديد استان را در نوروز 92 تشكيل مي دهند.

قائم مقام رئيس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور خاطرنشان كرد: آمادگي 56 كمپ گردشگري، 57 واحد سرويس بهداشتي، نمازخانه و مجتمع رفاهي بين راهي با تاسيسات جنبي و نيز آمادگي مدارس و كلاس هاي درس براي اسكان گردشگران فرهنگي و عادي ديگر اقدامات آذربايجان شرقي براي پذيرايي از گردشگران نوروزي در زمينه اسكان به شمار مي رود.

محمدي همچنين با اشاره به بازرسي هاي سختگيرانه اكيپ هاي نظارت با هماهنگي ارگان هاي ديگر، اظهار داشت: با چندين بار بازرسي از تاسيسات و واحدهاي گردشگري استان، اخطارهاي لازم به آنها داده شده و در نوروز 92 هتل ها، مجتمع هاي رفاهي بين راهي، مهمانپذيرها، دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردي، غذاخوري ها و ساير واحدهاي گردشگري در صورت بروز حتي يك تخلف و شكايت واصله، دچار تنزل درجه و در صورت تكرار، پلمپ مي شوند.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي ادامه داد: تمامی موزه ها و محوطه های تاریخی استان آذربایجان شرقی در زمان تعطیلات نوروز 12 ساعت مستمر در روز آماده حضور گردشگران و بازدیدکنندگان هستند.

تراب محمدی افزود: با توجه به حضور گردشگران و علاقه مندی آنها برای بازدید از اماکن فرهنگی و تاریخی از جمله موزه ها و برای رعایت حال میهمانانی که وقت کمی برای ماندن در شهرهای مختلف دارند، با هماهنگی های انجام گرفته ساعت کار موزه های استان افزایش می یابد.

وی يادآور شد: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، تمام موزه های استان از ساعت 9 صبح تا 9 شب به جز روز اول فروردين ماه به صورت یکسره آماده ارائه خدمات به گردشگران علاقه مند و بازدیدکنندگان هستند.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان خاطرنشان كرد: هم اكنون 19 موزه فعال در تبريز و شهرستان هاي آذربايجان شرقي وجود دارد كه 14 مورد از آنها زير نظر اين اداره كل فعاليت مي كنند.

وی اظهار داشت: افتتاحیه جشنواره ملي صداي بهار از 28 اسفند همزمان با سراسر كشور در محوطه مسجد كبود تبريز برگزار مي شود.

تراب محمدی افزود: اين جشنواره با اجراي برنامه هاي متنوع فرهنگي و هنری در رواق هاي فيروزه جهان اسلام فعاليت خود را آغاز مي كند و در دیگر نقاط شهر و استان از جمله محوطه آثار ثبت شده جهانی ، بازار کبود و خانه پروین اعتصامی ادامه پیدا خواهد کرد .

وي خاطرنشان كرد: ارائه لباس هاي محلي، غذاهاي بومي و شيريني و سوغات مخصوص استان در كنار جشن ها و نمايش هايي همچون تكم گرداني و ساياچي با محوريت آئين هاي نوروزي از ديگر برنامه هاي پيش بيني شده براي جشنواره ملي صداي بهار به شمار مي رود.

اين مقام مسئول تصريح كرد: برنامه هاي جشنواره ملي صداي بهار، علاوه بر نمايش آيين هاي نوروزي آذربايجان شرقي، به معرفي جاذبه هاي تاريخي، طبيعي و گردشگري شهرها و روستاهاي استان به گردشگران نيز مي پردازد.

وي همچنين چاپ بروشور، نقشه، کتابچه مشترک نوروزی، هزاران نسخه سی دی معرفی استان و استقرار سفره هاي هفت سین در ميادين شهرها را از ديگر برنامه هاي آذربايجان شرقي در جشنواره ملي صداي بهار خواند.

مديركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از نمايش ملاژ كتيبه هاي دو هزار و 700 ساله استان در موزه آذربايجان نیزخبر داد و افزود: قالب هاي گچي سه كتيبه تاريخي استان پس از تهيه در طبقه همكف موزه آذربايجان به نمايش درآمد.

محمدي اين سه كتيبه را متعلق به دوره اورارتوها دانست و گفت: كتيبه «سقندل» ورزقان و دو كتيبه «رازليق» و «نشتبان» شهرستان سراب كتيبه هايي هستند كه ملاژ آنها تهيه شده است.

وي تشريح كرد: اين كتيبه ها فتح نامه هايي سنگي هستند كه با خط ميخي اورارتويي نوشته شده و در دل كوه حك شده اند.

اين مقام مسئول با اشاره به آماده شدن اين كتيبه ها براي بازديد گردشگران و علاقه مندان در تعطيلات نوروزي، تصريح كرد: كتيبه هاي معرفي اين ملاژها به دو زبان فارسي و انگليسي نيز در كنار اين آثار در موزه آذربايجان نصب شده است.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي در ادامه اظهار داشت: به منظور ارائه خدمات به گردشگران ورودي به استان، تعدادي از مساجد و اماكن زيارتي و تاریخی آذربايجان شرقي طبق روال سال هاي گذشته در ايام نوروز به صورت شبانه روزي گشوده هستند.

وی ادامه داد: در ايام نوروز 92 بيش از 300 كيوسك و مركز اطلاع رساني گردشگري در نقاط مختلف استان مستقر مي شوند.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي افزود: در ايام تعطيلات سال نو و همزمان با سفرهاي نوروزي، سامانه پيامك اين سازمان پاسخگوي گردشگران نوروزي نیز است.

محمدي خاطرنشان كرد: گردشگران مي توانند در تعطيلات نوروز موضوعات مورد نظر خود را براي ارتباط با بخش هاي مختلف اين اداره كل به شماره 300001838 پيامك كنند.

وی یادآور شد: گردشگران همچنين مي توانند نكته و نظرات خود را از طريق تماس با شماره تلفن هاي 09669 يا 04115546040 مطرح كنند.

وي با اشاره به آمادگي تمام مراكز و بخش هاي مختلف اين ستاد در ايام نوروز گفت: امسال راهنمايان گردشگري به طور ويژه براي مناطق زلزله زده استان آموزش هاي لازم را ديده اند تا بتوانند گردشگران ورودي به اين شهرستان ها را به خوبي هدايت كنند.

محمدي درپایان با تاكيد بر اينكه امسال توجه به تمامي ذائقه هاي گردشگري در اولويت اقدامات براي اسكان در نظر گرفته شده بود، اظهار اميدواري كرد: در نوروز 92 گردشگراني با هر سليقه و توان مالي مي توانند از امكانات اسكان آماده شده در استان بهره مند شوند./س

برچسب ها: ثبت ، آثار ، ملی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.