سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

وظيفه پرستاران هم‌تراز و هم‌رده پرستاري حضرت زينب‌(س) در صحرای كربلا است

امام جمعه مشهدگفت: وظيفه پرستاران هم‌تراز و هم‌رده پرستاري حضرت زينب‌(س) در صحرای كربلا است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ،آيت‌الله سيد احمد علم‌الهدي در مراسمي كه به مناسبت بزرگداشت روز پرستار در دانشكده بهداشت برگزار شدبا اشاره به نام‌گذاري اين روز به عنوان روز پرستار، ادامه داد: در بين تمام امتيازاتي كه حضرت زينب(س) داشت پرستاري وي از حجت خدا و خاندان اهل بيت(ع) ماندگارتر است، در طول تاريخ زنان زيادي بودند كه شجاعت‌هاي زيادي از خود نشان دادند اما هيچ كدام نتوانستند انقلابي را كه حضرت زينب(س) ايجاد كرد، مديريت كنند.

وی افزود : پرستاري حضرت زينب(س) از يك بيمار، پرستاري و نگهداري معمولي نبود، پرستاري وي همراه با پرورش انساني و اخلاقي است؛ بيماري امام سجاد(ع) بر مبناي مصلحتي بود كه باعث حفظ مقام امامت و تداوم جريان ولايت مي‌شد.

 

امام جمعه مشهد يادآور شد: حضرت زينب(س) علاوه بر پرستاري از حجت خدا، وظيفه كفالت از خاندان اهل بيت(ع) را بر عهده گرفت، اين خاندان با مديريت حضرت زينب(س) پس از حادثه عاشورا نقش‌آفريني كرده و تاثيرات زيادي در نشر اين حادثه عظيم داشتند.

آيت‌الله علم‌الهدي در بخش ديگري از سخنان خود در مورد نقش و ارزش زن در اجتماع، اظهار كرد: شناخت اثر و نقش زن در حوزه خلقت آدمي و همچنين تعيين موقعيت سياسي و اجتماعي وي بسيار مهم است، زن تنها در خانواده نقش‌آفرين نبوده و پهنه گسترده‌تري براي وجود او تعريف شده است.

امام جمعه مشهد با اشاره به ديدگاه قوميت‌ها و فرهنگ‌هاي ساير اقوام گذشته در رابطه با جايگاه زن، گفت: در اين جوامع زنان ناديده گرفته شده و اين مساله يك فرهنگ محسوب مي‌شود؛ زنده به گور كردن دختران در عرب نيز رسمي بود كه از جوامع شرقي و كشور چين به اعراب رسيده بود.

وي ادامه داد: نزديك به 300 سال پيش، جوامع غربي در جهت منزوي كردن زنان حركت مي‌كردند و زن به عنوان يك كالا محسوب مي‌شد.

آيت‌الله علم‌الهدي در خصوص جايگاهي كه اسلام براي شخصيت يك زن در نظر گرفته است، تصريح كرد: زماني كه اسلام ظهور كرد حدود و حقوق مساوي براي زن و مرد قايل بوده است؛ آنچه اسلام به عنوان يك مكتب مطرح كرده، حفظ حدود زن در برابر مرد است.

وي اضافه كرد: در اسلام زن و مرد در جريان انسانيت قرار داشته كه با آميزش اين دو جريان بشري شكل مي‌گيرد؛ زن و مرد داراي وديعه‌هاي جداگانه از جانب خداوند هستند.

امام جمعه مشهد گفت: زن و مرد هر كدام امكانات جدايي دارند و از اين جهت اسلام اين دو را نابرابر خوانده است؛ در زندگي اجتماعي و سياسي نيز گاهي اوقات مسايلي بروز مي‌كند كه نقش زن پررنگ‌تر از مرد شده و نقشي موثرتر خواهد داشت.

آيت‌الله علم‌الهدي نقش‌آفريني حضرت زهرا(س) در حمايت از ولايت را نمونه نقش‌آفريني زن در جامعه عنوان كرد و افزود: اين اتفاق از مسايلي بود كه تنها يك زن مي‌توانست آن را انجام دهد و ايشان در حمايت از حجت خدا از پا ننشست، حمايت ايشان از مقام ولايت در تاريخ اسلام ماندگار شد.

وي در ادامه با اشاره به سخنراني حضرت زينب(س) در كاخ يزيد، خاطرنشان كرد: نقشي كه حضرت زينب(س) در تداوم قيام عاشورا ايفا كرد بسيار مهم بود؛ با وجود حضور حجت خدا در كنار ايشان، حضرت زينب(س) سخنراني تاريخي خود را ايراد كرد كه باعث ويران شدن بناي ظلم و ستم شد.

امام جمعه مشهد با اشاره به ظهور مكاتبي چون فمنيسم، اظهار كرد: بر مبناي عقايد فمنيستي زن بايد كار مرد را انجام دهد، اين در حالي است كه هيچ‌گاه عكس اين حالت صادق نيست.

وي بزرگ‌ترين تضييع حقوق زن را برعكس شدن جاي زن و مرد دانست و ادامه داد: اين باعث خفت يك مرد است كه او را زن بنامند و كار زنانه به او دهند، اما متاسفانه هيچ زني از اينكه كار يك مرد را انجام دهد احساس ناراحتي نمي‌كند؛ هر كدام از اين دو خصوصياتي جداگانه دارند و وظايف‌شان بر مبناي آن تعريف مي‌شود/س 

 

 

برچسب ها: وظیفه ، پرستار ، جامعه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.