سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حمايت مجدد بلر از تصميم اشتباه حمله به عراق

به رغم گذشت ده سال از اشغال نظامي عراق به دست نيروهاي نظامي آمريکايي و انگليسي و انتقادهاي فراواني که از اين جنگ مخرب صورت گرفته است، توني بلر نخست وزير اسبق انگليس بار ديگر از تصميم حمله به عراق دفاع کرد.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از خبرگزاري فرانسه ؛ توني بلر به همراه جرج دبليو بوش رئيس جمهور سابق آمريکا در سال 2003 ميلادي به بهانه دستيابي عراق به تسليحات کشتار جمعي به اين کشور حمله و حکومت صدام ديکتاتور سابق عراق را سرنگون کردند .

سال ها بعد از آغاز اين اشغالگري و کشته شدن ده ها هزار غيرنظامي بيگناه در اين کشور، نيروهاي اشغالگر هيچ‌گاه نتوانستند نشانه اي از وجود اين قبيل تسليحات در عراق به دست آورند.
بلر در گفتگو با شبکه تلويزيوني آي تي وي انگليس گفت‌:به نظر من کنار زدن صدام تصميم درستي بود. ما بعضي وقت ها فراموش مي کنيم که حکومت صدام و فجايع آن چگونه بود. صدها هزار نفر در جنگ هايي که  (صدام شروع کرد) کشته شدند. وي تسليحات شيميايي را عليه مردم خود نيز به کار برد.

مشارکت دولت بلر در حمله آمريکا به عراق باعث ايجاد شکاف در دولت ائتلافي وي شد و بزرگترين تظاهرات مردمي اين کشور را در طول تاريخ انگليس به وجود آورد؛ تظاهراتي که تعداد شرکت کنندگان مخالف جنگ گاهي به دو ميليون نفر نيز مي رسيد. بر اساس اعلام سازمان غير دولتي انگليسي موسوم به عراق بادي کانت ، از زمان اشغال عراق بيش از يکصد و دوازده هزار غيرنظامي و هزاران نيروي پليس و سرباز عراقي کشته شده اند. 

بلر با اشاره به اينکه طراحي و برنامه ريزي در دوره بعد از اشغال عراق نقشي در آغاز خونريزي هاي فرقه اي در اين کشور نداشته است، گفت‌ :اين بهانه خوبي براي برخي هاست تا بحث را به جايي که احساس راحتي بيشتري مي کنند سوق دهند. بلر با اشاره به «چالش هاي بزرگي» که عراق با آن روبرو است، گفت اگر صدام و خانواده وي هنوز در راس قدرت در عراق بودند اوضاع اين کشور بسيار بدتر از شرايط کنوني بود.

نظرسنجي موسسه يوگاو که در آن1680 شهروند بزرگسال انگليسي شرکت داشتند، نشان مي دهد تنها بيست و هفت درصد معتقدند حمله به عراق تصميم درستي بود و بقيه مردم آن را تصميمي نادرست مي دانند.  بلر ضمن خودداري از ابراز تاسف درباره آغاز اين جنگ، گفت‌:نمي توانم در قالب کلمات عذرخواهي کنم؛ تنها مي توانم ابراز اميدواري کنم که با اقداماتي که در طول زندگي انجام مي دهم و هنوز هم ادامه دارد، اندکي از مصيبت مرگ را جبران کنم.

                                    آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد. 
برچسب ها: بلر ، عراق ، حمایت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.