سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

"شاهد۲۸۵" بالگرد تهاجمي سازگار با جغرافياي ايران

ابعاد کاملا آيروديناميک، تحرک عملياتي، چالاکي فوق‌العاده، قابليت عملياتي شدن سريع، کارآيي بالا، حمل انواع راکت‌هاي ضد زره، ضد شناور و انواع تيربارها از ويژگي‌هاي منحصر به‌فرد بالگرد شاهد 285 محسوب مي‌شود که بر اساس شرايط جغرافيايي کشورمان طراحي شده است.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، نسل جديد بالگردهاي تهاجمي سبك "شاهد 285" سپاه در حالي به همراه ساير بالگردهاي سري شاهد به پرواز درآمد كه غرب به‌ويژه ايالات متحده آمريكا تمام توان خود را در اعمال تحريم‌هاي نظامي عليه كشورمان به كار گرفته بودند.

توسعه نمونه‌های مختلف از یک محصول همواره در صنایع دفاعی دنیا مرسوم بود؛ این امر به علت كاهش هزینه‌های لازم برای طراحی، آزمایشات و توسعه مورد توجه قرار دارد؛ ضمن اینکه بخش زیادی از مسیر کسب اطمینان را نمونه اول پیموده است.

بالگرد شاهد 278 که توسط صنایع دفاعی کشورمان در سپاه پاسداران توسعه داده و در سال 1380 آماده آزمایشات شد، در سال 91 گواهینامه نوع (TC) خود را دریافت كرد كه پس از آماده شدن برای تولید انبوه فناوری‌های این بالگرد به صنایع هواپیماسازی ایران منتقل و تاکنون چندین فروند از آن وارد خدمت در نیروهای نظامی و غیرنظامی کشورمان شده است.

پس از موفقيت در ساخت بالگرد ترابري "شاهد278"، صنايع هوايي شاهد، کار ساخت نمونه رزمي و تهاجمي سبک را با جديت بيشتري در دستور کار قرار داد به‌طوري‌که در سال 1385 به توليد بالگرد شاهد285 منجر شد.

"بالگرد تهاجمي سبک شاهد 285" با دو کاربري هوايي و دريايي از جديدترين دستاوردهاي پروژه بزرگ شاهد محسوب مي‌شود كه براساس نيازهاي حال و آينده نيروهاي مسلح و با فناوري صد در صد بومي پس از پشت سر گذاشتن مراحل تحقيقاتي و طي تست‌ها و آزمايش‌هاي گوناگون در مرحله توليد انبوه قرار گرفت.

ابعاد کاملا آيروديناميک، تحرک عملياتي، چالاکي فوق‌العاده، قابليت عملياتي شدن سريع، کارآيي بالا، حمل انواع راکت‌هاي ضد زره، ضد شناور و انواع تيربارها از ويژگي‌هاي منحصر به‌فرد بالگرد شاهد 285 محسوب مي‌شود که بر اساس شرايط جغرافيايي کشورمان طراحي شده است.

این بالگرد با ساختار ماژولار و با بهره‌گیری از روش‌های نوین طراحی و ساخت با استفاده از مواد مرکب پیشرفته در بدنه و پره‌های اصلی ساخته شده است.

از ماموريت‌هاي پيش‌بيني شده اين بالگرد مي‌توان به پدافند هوايي متحرک در برابر پرنده‌هاي دشمن، حضور در تيم‌هاي شناسايي- آتش، انهدام مواضع زميني و اهداف دريايي اشاره كرد.

در مأموریت شناسایی و گشت رزمی، اجرای عملیات گشت‌زنی در حال حمل سلاح و درگیری با واحدهای شناسایی شده دشمن در صورت لزوم و سنجش میزان توانمندی آن‌ها و تسلیحات در اختیار آنها در اولويت است که بالگرد شاهد 285 به دليل وزن سبك، ابعاد کوچک‌تر و مانورپذیری بالاتر، برای اجرای این‌گونه مأموریت‌ها مناسب‌ترين گزينه محسوب مي‌شود.

شاهد 285 به عنوان یک بالگرد سبک و پر تحرک، با برد بالای 800 کیلومتر و مداومت پروازی بيش از 5 ساعت، امکان باقی ماندن در آسمان بدون نیاز به دفعات زیاد بازگشت برای سوخت‌گیری را ممکن می‌سازد.

استفاده گسترده از مواد کامپوزیتی غیر فلزی، علاوه بر کاهش وزن پرنده و جذب و کاهش انرژی امواج راداری، عدم ایجاد خوردگی و زنگ‌زدگی‌ و امکان کار در محیط‌های گوناگون، جذب و مستهلک کردن ارتعاشات تولیدی موتور و همچنین عمر و دوام بالاتر و افزایش وزن محموله قابل حمل را منجر مي‌شود.

در طراحی شکل بدنه، براي ایجاد قابلیت‌های پنهان‌کاری راداری تلاش شده که اين قابليت در استفاده از سطوح شکسته با زاویه‌های غیر 90 درجه، نمود دارد.

یک جایگاه حمل جنگ‌افزار در هر طرف بدنه اين بالگرد قرار دارد که امکان نصب یک یا دو پرتابگر هفت تایی راکت 2.75 اینچی را دارد.

جمهوري اسلامي ايران با دستيابي کامل به دانش فني طراحي و ساخت انواع بالگرد در زمره معدود کشورهاي دارنده اين تکنولوژي فوق پيشرفته قرار گرفته است كه توان دفاعي نظامي كشورمان را بر همگان مشهود مي‌سازد.

گزارش از: مرضيه ارجمندي

انتهاي پيام/
برچسب ها: بالگرد ، تهاجمی ، سبک ، شاهد ، سپاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
احسان
۰۷:۵۹ ۳۰ اسفند ۱۳۹۱
ای والله واقعا دمتون گرم .اگه همینجوری تلاش کنیم میشیم قدرت اول جهان.