سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

مشهد به قطب اسناد پژوهشی کشورتبدیل شده است

رئیس سازمان کتابخانه هاو مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: وجود 13 میلیون برگ سند تاریخی از دوره صفویه دراین مرکز، مشهدرا به قطب اسناد پژوهشی کشورتبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد محمد هادی زاهدیˈ افزود: مجموعه اسناد تشکیلات اداری آستان قدس رضوی در دوره صفویه، 60 هزار برگ سند ثبت شده در حافظه جهانی یونسکو، گنجینه منحصر به فردی از تاریخ ایران است.

وی گفت: این اسناد مربوط به سال های 998 تا 1148 هجری قمری و در برگیرنده اطلاعات اداری، اجتماعی، اقتصادی، کشاورزی، موقوفی و موضوعات مذهبی است که چهره ای از مشهد خراسان قدیم در دوره صفویه را به منصه ظهور می رساند.

زاهدی اظهار داشت: این اسناد حاوی موضوعات اداری، مالی، تشکیلاتی، حقوقی، نامه‌ نگاری، نظامی، مدیریت سازمانی، حسابداری و حسابرسی، مذهبی، کشاورزی و مصارف موقوفاتی است که هر یک ارزش پژوهش و بررسی دارد.زاهدی گفت: مجموعه اسناد تشکیلات اداری آستان قدس رضوی دوره افشاریه 32 هزار و 170 برگ سند است که مربوط به زمان تاجگذاری نادرشاه تا تصرف خراسان به دست فتحعلی شاه قاجار در فاصله سالهای 1148 تا 1217 هجری قمری می باشد.
وی افزود: اسناد مزبور دارای مضامین اجتماعی، مذهبی، سیاسی و اقتصادی است که در آن نحوه اداره بیوتات متبرکه، امور مربوط به موقوفات و چگونگی تخصیص درآمدهای حاصل از آن تشریح شده است
.

رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، اسناد خانوادگی و شخصی مربوط به خانواده ˈعلمˈ وزیر دربار پهلوی، ˈآصف‌ السلطنهˈ، موقوفه ˈشاهوردیخانˈ، ˈبزرگ ‌نیاˈ تاجر خراسانی، ˈحاج حسین ملکˈ، وزارت عدلیه در دوره قاجار را از دیگر برگ های سند موجود در این نهاد برشمرد.

زاهدی اظهار داشت: مجموعه برگ های سند دوران انقلاب اسلامی موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی شامل اسناد مکتوب با موضوعات مختلفی نظیر اعلامیه‌ ها، نشریات و خبرنامه ‌های داخلی سازمانها، گروه‌ های سیاسی و مذهبی مختلف، جزوه‌ ها، اسناد و مدارک متفرقه می باشد که به مثابه گنجینه ارزشمندی در اختیار پژوهشگران قرار گرفته است.
وی اسناد تاریخی را یکی از منابع مهم در پژوهشهای تاریخی برای تبیین رخدادهای جامعه در گذشته عنوان و بیان کرد: تاکنون در حوزه اسناد آستان قدس رضوی، طرح‌ های پژوهشی مطلوبی با موضوعات مختلف تهیه و منتشر شده است.
زاهدی گزیده اسناد، ویژه نامه معرفی اسناد ولادت حضرت امام رضا (ع)، اسناد حضور دولتهای بیگانه در شرق ایران، دفتر اسناد، گزیده عکسهای تاریخی، تاریخ شفاهی در ایران، فرمان‌ ها و رقم ‌ها از صفویه تا قاجار، مکتب ‌خانه‌ ها و مدارس قدیم و تاریخ کتابخانه آستان قدس رضوی را از جمله طرحهای پژوهشی منتشر شده بر پایه اسناد تاریخی موجود از دوره صفویه تا قاجاریه برشمرد/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.