سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سنندج/

در نوروز کجاي ايران را بگرديم؟

استان كردستان با دو بافت مذهبی تسنن و تشيع، بيشترين مسجد کشور را در خود جای داده است به‌طوری‌كه از جمله استان‌های اول كشور در اين زمينه است و قدمت زياد برخی از اين مساجد، همچون مسجد جامع سنندج هر ساله گردشگران زيادی را به خود جلب می‌كند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران سنندج ، مدرسه دارالاحسان يا همان مسجد جامع كنونی سنندج در ضلع شمالی خيابان امام خمينی(ره) اين شهر واقع شده است و بر طبق كتبيه‌های موجود در بنای آن، ساخت مسجد به سال 1227 هجری قمری توسط امان‌الله خان اردلان والی كردستان برمی‌گردد.
اين مسجد از نظر فضاهای موجود مشتمل بر دو ايوان شرقی و جنوبی، گلدسته‌های موجود بر بالای ايوان شرقی، صحن مركزی، 12 حجره اطراف، شبستان ستون‌دار با 24 ستون سنگی مارپيچ و سرويس‌های بهداشتی است.
اين بنا دارای تزئينات كاشيكاری هفت رنگ(مينايی) فوق‌العاده پركار و ظريف، آزاره‌های مرمرين، ‌آجركاری لعابدار و معقلی، حوض سنگی و فواره‌های زيبا و همچنين ستون‌ها با تزئينات طنابی است و از عمده تزئينات آن نگارش آيات قرآنی در قسمت‌های گوناگون مسجد است، ‌به‌طوری‌كه دو ثلث قرآن مجيد در اين بنا نگارش شده و درگذشته يكی از مهم‌ترين دارالعلم‌های دين بوده و بسياری از علما در آن به كسب علوم مختلف پرداخته‌اند.
اين مسجد يكی از ارزشمندترين مساجد استان كردستان از لحاظ معماری و تزئينات معماری است.
مسجد دارالامان مسجد نيز در سنندج در دوران حكومت قاجار و توسط غلام‌شاه‌ خان فرزند امان‌الله خان اردلان در ضلع شرقی قلعه حكومتی شهر بارون شرقی ساخته شده است./س
برچسب ها: گردشگران ، مسجد ، کردستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.