سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توافق کرزاي و هيگل در مورد انتقال مسئوليت زندان بگرام

"چاک هيگل" وزير دفاع امريکا و حامد کرزاي رئيس جمهور افغانستان شنبه درباره اقدامي سريع براي کاستن از شدت اختلافات ديرينه دو کشور در مورد انتقال مسئوليت زندان بگرام به دولت افغانستان توافق کردند.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل ازخبرگزاري شين هوا ، وزارت دفاع امريکا (پنتاگون) اعلام کرد طرفين در تماسي تلفني درباره مسائل مورد نگراني دو کشور ، درباره اين موضوع نيز مذاکره کردند.
"جرج ليتل" سخنگوي وزارت دفاع امريکا در اظهارات کوتاهي ضمن اعلام اين مطلب گفت  کرزاي و  هيگل در اين مذاکره تلفني توافق کردند هفته آينده قراردادي که در آن حاکميت افغانستان و نيز منافع دوجانبه آنها در امنيت ملت افغانستان و نيروهاي مربوطه به طور کامل به رسميت شناخته مي شود، به مورد اجرا گذاشته شود.
موضوع انتقال مسئوليت زندان بگرام  در شمال کابل به دولت افغانستان ابتدا قرار بود در سال 2009 صورت گيرد اما بارها به علت اختلاف بر سر زندانيان، به تأخير افتاده است.
ارتش امريکا قصد داشت کنترل اين زندان را در جريان ديدار سه روزه  هيگل از افغانستان در هفته گذشته ، به دولت اين کشور واگذار کند اما اين مسئله يک بار ديگر به تعويق افتاد.
از نظر فرماندهان امريکايي برخي از زندانيان زندان بگرام بسيار خطرناک هستند و اين در حالي است که کرزاي اعلام کرده است هرگاه زندان بگرام به طور کامل تحويل داده شود ، همه زندانياني را که بي گناهي آنها به اثبات برسد ، آ‍زاد خواهد کرد.
کرزاي انتقال مسئوليت زندان بگرام به دولت افغانستان را شرط امضاي توافقنامه دراز مدتي با امريکا قرار داده است که بر اساس آن واشنگتن پس از خروج اکثريت نيروهاي ناتو و همچنين نيروهاي رزمي امريکا تا پايان سال 2014 بخشي از سربازان خود را در افغانستان نگه خواهد داشت.







برچسب ها: بین الملل ، کرزای ، هیگل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.