سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هاشمی رفسنجانی:

سوءاستفاده محافل قدرت از امکانات حکومتی زمینه‌ساز فتنه و انحراف است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سوءاستفاده محافل قدرت از امکانات حکومتی برای اثرگذاری بر افکار عمومی فضای انتخابات را از حالت عادلانه خارج کرده و زمینه‌ساز فتنه و انحراف است.

به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، نمایندگان جریان‌های مختلف اصولگرا، اصلاح‌طلب و اعتدال‌‌گرای ادوار مختلف خانه احزاب ایران، ظهر امروز (شنبه) با آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار، شکل‌گیری تشکّل‌ها حول محور اعتدال را حرکتی مبارک و شایسته خواند و تأکید کرد: مکتب اهل بیت(ع) و اسلام نیز منادی اعتدال در همه امور است.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: حضرت علی (ع) یمین و یسار را راه ضلال می‌ دانند و آنچه موجب رستگاری و نجات است، میانه‌روی و راه وسط می‌ خوانند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تقویت احزاب از جریانات مختلف و سلایق گوناگون را از راهبردهای رسیدن جامعه به اعتدال خواند و گفت: امروز دموکراسی یک شیوه و تجربه موفق اداره جوامع شناخته شده است و دموکراسی اسلامی نیز با انقلاب اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال 57 به جهان معرفی شد.

وی محورهایی از سخنان امام راحل (ره) را که در این جلسه قرائت شد، حاوی انبوهی از پیام‌ها و رهنمودها درباره دموکراسی اسلامی، رعایت حقوق ملت، آزادی بیان و تشکّل‌ها، عدم حکومت اقلیت بر اکثریت و انتخابات رقابتی و مردمی دانست.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: سخنان امام (ره) بدون اغراق، حقیقت دموکراسی اسلامی را به وضوح به عنوان یک مرجع تقلید آشنا به مسائل روز و به عنوان یک حجت دینی برای ما تکلیف و الزام‌آور می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: امام (ره) در بیانات متعدد می‌ فرمایند که «انتخابات در انحصار هیچ گروهی نیست؛ نه در انحصار روحانیون، نه احزاب و نه گروه‌ها؛ انتخابات مال مردم است، سرنوشت مردم در دست خودشان است».

وی در بخش دیگری از سخنانش قطبی شدن انتخابات را به شرط رعایت اصول رقابت سالم و عدم استفاده از امکانات حکومتی و غیرشرعی، موجب نشاط و سرزندگی فضای انتخابات و شناخته‌شدن شخصیت‌ها و جریانات خواند.

هاشمی رفسنجانی متذکر شد: آنچه فضای انتخابات را از حالت رقابتی خارج و جنبه ناعادلانه به آن می‌بخشد، سوءاستفاده محافل قدرت و جریانات انحصارطلب از امکانات حکومتی برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی و سپهر سیاسی جامعه است و این امر است که موجبات ایجاد فتنه و انحراف را فراهم می‌کند.

وی تنها دو قطبی خطرناک را دو قطبی ملت - حکومت خواند و تأکید کرد: همه جریان‌های مؤثر، دلسوزان و وفاداران به نظام و انقلاب باید طوری عمل کنند که رقابت در میان گروه‌ها و جریان‌ها شکل بگیرد و از انتقال آن به نظام و حاکمیت پرهیز گردد.

عضو مجلس خبرگان رهبری آیه مبارکه «لا اکراه فی الدین» را نماد اعلای دموکراسی اسلامی دانست و با اشاره به ادامه این آیه شریفه، افزود: باید اجازه دهیم انسان‌ها خود سرنوشت خویش را انتخاب کنند؛ چرا که خداوند صریحاً این توصیه را به پیامبر و امتش کرده که راه خدا راه نوراست و  راه ضلال را، مسیر ظلمت معرفی می‌کند.

هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد که فطرت تعالی خواه و تکامل‌پذیر بشر در صورت آزادی اراده و انتخاب، قطعاً سعادت و پیشرفت را انتخاب خواهد کرد.

وی متذکر شد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به وضوح و صراحت و در اصول متعدد حقوق ملت و حق انتخاب، بیان، تشکّل و داشتن رسانه و تبلیغ را محترم شمرده و کسانی که خود را تافته جدا بافته می‌دانند، نمی‌ توانند در راه اراده ملت خلل ایجاد کنند.

در ابتدای این دیدار، محمدباقر نوبخت، محمدجواد حق شناس، ایرانی، بهمن‌زاده و ولی‌زاده به نمایندگی از جریانات گوناگون ادوار خانه احزاب، در سخنانی محورهای زیر را بیان داشتند:

- اسلام آزادی بیان و انتخاب را همواره محترم شمرده است

- انتخابات رقابتی، حاکمیت اکثریت و حق انتخاب حکام دغدغه همیشگی حضرت امام (ره) بوده است

- اشتراک‌نظر جریان‌های مختلف در مطلوب نبودن وضع موجود در آستانه انتخابات

- شخصیت‌های فراجناحی چون آیت‌الله هاشمی می توانند در رسیدن گروه‌ها به وجه اشتراک و اعتدال مؤثر باشند

- انتخابات پیش رو مهمترین فرصت برای نجات جامعه از افراط و تفریط است

- نقش شخصیت‌های بزرگ در تلطیف فضای کنونی و گفتگو با رهبری معظم انقلاب بسیار مهم است

- قطبی‌سازی فضای انتخابات موجب صدمه خوردن اعتدال‌گرایی و نرمش‌ناپذیری مسئولان امنیتی می‌شود

- لزوم رسیدن گروه‌های اصلاح‌طلب به یک کاندیدا و حمایت شخصیت‌ها از کاندیدای اصلح

- جریانات مختلف قبل و بعد از انقلاب تلاش داشته‌اند، هاشمی را با حربه‌های مختلف از جرگه نظام و انقلاب خارج کنند که با تدابیر وی تاکنون موفق به این کار نشده‌اند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.