سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فارس/

در نوروز کجای ایران را بگردیم؟

شهرستان کازرون از مناطق گردشگری، تاریخی و باستانی ایران و استان فارس است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، ازجاذبه‌های شهرستان کازرون شهرتاریخی بیشاپور، امامزاده سیدحسین،تنگ تیکاب، باغ نظر، مجسمه شاپور اول و دشت‌های جنوب شهر کازرون در بخش مرکزی، دشت برم در بخش کوهمره نودان، سرمشهد و دریاچه پریشان دربخش جره بالاده است چشمه ،تنگ ساسان که مناظرطبیعی ارزشمندی در پیرامون آن وجود دارد وغارهای تاریخی مانند غار شاپورکه مجسمه حجاری شده شاپور اول درآن قرار دارد ، تنگ چوگان، آرامگاه شیخ ابواسحاق کازرونی، آرامگاه شیخ امین الدین بلیانی، آرامگاه علامه دوانی، آرامگاه ناصردیوان کازرونی و...ازجاذبه‌های طبیعی شهرستان کازرون به شمارمی‌آیند. همچنین چند اثر مذهبی وتاریخی دیگرکه قدمت بیشترآن‌ها به دوره‌های باستانی می‌رسند، از مهم‌ترین دیدنی‌های شهرستان کازرون به شمارمی‌آیند.

ازسوغات کازرون می‌توان به انواع ترشی ازجمله ترشی گلک موسیر وکِوِرَک، مسقطی کازرون، گل نرگس، خرما، رطب، بلوط و بسیاری دیگر اشاره کرد.

قالیبافی، نمدمالی، گیوه دوزی، دولچه دوزی (ازصنایع دستی خاص و از ابتکارات مردم کازرون) ،اشیا فلزی، زینت آلات، وسایل چوبی، زنبیل و حصیر، وسایل گلی، وسایل سنگی و...ازجمله صنایع دستی این شهرستان است.

پیشینه کازرون

ساسانیان: کازرون در زمان ساسانیان از سه دهنورد، دریس و راهبان تشکیل شده بود که روی هم رفته به آن‌ها شهر بلدالعتیق یا شهرکهنه گفته می‌شد. پس از ویرانی بیشاپور توسط ابوسعید شبانکاره مردم بیشاپور به کازرون مهاجرت کردند. شیخ ابواسحاق کازرونی از عرفای بزرگ تاریخ ایران و شیخ سلسله کازرونیه یا سلسله مرشدیه با اتصال این سه ده شهر کازرون را به وجود آورد. پس از حمله اعراب، بیشاپوری‌ها به منطقه‌ای به نام جدس که یکی از روستاهای شمال کازرون امروزی است، مهاجرت می‌کنند. پس از آن به گازرگاه و سپس به کازرون مهاجرت می‌کنند. کازرون در دوره هخامنشیان به گازرا شهرت داشته‌ است. این شهرستان در زمان ساسانیان توسط شاپور اول از نو ساخته شد.

شهر بیشاپور در شمال بلدالعتیق به فرمان شاپور یکم ساسانی تشکیل و پایتخت زمستانی او و یکی از مشهورترین و مهمترین شهرهای ساسانیان شد.

همچنین سلمان فارسی (روزبه پسر وخشودان) نخستین شخص از اهالی کازرون و ایرانی بود که اسلام آورد.

پس ازظهور اسلام درایران: مردم از جدس به گازرگاه رفتند و پس از وقوع زلزله در آن به کازرون عزیمت کردند. کازرونیان همچنان زرتشتی بودند تا اینکه شخصی به نام شیخ ابواسحاق کازرونی ۲۴۰۰۰ کازرونی را مسلمان کرد. دراین دوره دو سلسله مشهور و بزرگ مرشدیه (کازرونیه) وبلیانیه به سرپرستی شیخ ابواسحاق کازرونی وشیخ عبدالله بلیانی در این شهر فعالیت می‌کردند.

شیخ امین‌الدین بلیانی (عارف و شاعر بزرگ ایرانی) ،سعیدالدین بلیانی کازرونی بزرگترین سیره نویس پیامبراسلام)، تقی الدین بلیانی و بسیاری دیگر از خاندان مشهور بلیانی کازرون در این دوره از این شهر بر خواستند.

اتابکان فارس: حافظ و سعدی دو شاعر بزرگ ایرانی که در دامان مادرانی کازرونی پرورش یافته بودند، دراین دوره برخواستند.

تیموریان: علامه جلال الدین محمد دوانی کازرونی، بزرگترین دانشمند عهد تیموریان و قرن نهم بود.

ایلخانیان (پس از حمله مغول): علامه قطب الدین محمود کازرونی، دانشمند بزرگ اهل کازرون دراین دوره متولد شد. و از بزرگان ریاضیات، فیزیک، پزشکی، نجوم، فلسفه، موسیقی و شطرنج ایران بود.

قاجاریه: پس ازوقوع جنگ جهانی اول و حمله انگلیسی‌ها به جنوب ایران، فارس و کـازرون، ناصر دیوان کازرونی و یارانش به همراه دیگر سرداران جنوب مانند صولت الدوله قشقایی به جنگ با انگلیسی‌ها پرداختند و پیروز شدند. کازرون در این دوره دارای شهرداری و فرمانداری مستقل شد. همچنین میرزا حسن عکاس (چهره نگارکازرونی)، پدر عکاسی ایران نخستین عکاسخانه‌های جنوب را در شیراز و کازرون راه اندازی کرد.

پهلوی: تظاهرات مردم کازرون بر علیه حکومت محمدرضا شاه پهلوی موجب اعلام حکومت نظامی در این شهر شد. کازرون یکی از ۱۱ شهر ایران و ۳ شهر فارس بود که حکومت نظامی درآن اعلام شد.

جمهوری اسلامی: کازرون ۱۱۰۰ شهید گلگون کفن به انقلاب اسلامی تقدیم کرد.

شهرستان کازرون درغرب استان فارس قرار دارد و مرکز آن شهرکازرون است. آب وهوای آن نسبتاً معتدل است. این شهرستان از شرق به شهرستان شیراز و از غرب و جنوب به استان بوشهر محدود می‌شود./س

برچسب ها: نوروز ، کجا ، ایران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.