سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فارس/

در نوروز کجای ایران را بگردیم؟(294)

کاروانسرای سنگی کازرون با وجود اینکه تنها کاروانسرای سنگی در کل ایران است و در بزرگترین دشت بلوط ایران، دشت برم کازرون قرار گرفته، اما ناشناخته مانده است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، کاروانسراي ميان کتل را مردم بومی «کاروانسرای شاه عباسی» هم مي نامند که اشاره ای است به کاروانسراهایی که شاه عباس صفوی در سراسر کشور ساخته است .

مساحت کل اين کاروانسرا که پلانی مستطيل شکل دارد در حدود سه هزار و 500 متر مربع است که دو هزار و 500 متر مربع از آن را زيربنای حجره ها در اطراف حياط مرکزی شامل می شود.

سراي ميان اصلی ترين ويژگی اين کاروانسرای مستحکم که سال ها جان پناه کاروانهای در حال حرکت از کازرون به شيراز و بوشهر و برعکس بوده، نما و ديواره های ويژه آن است که تماماً از سنگی با نام مالون (مارن) ساخته و پرداخته شده است. سنگ مالون علاوه بر نمای بيرون در تزئينات داخلي همچون اغلب طاقچه هاي گچبري شدهی بنا و ناودان های سنگی نیز به کار رفته و همچنين در بالای در ورودی کاروانسرا سنگبری زيبايی به شکل نوع خاصی از ترنج ايرانی نيز توسط معمار خوش ذوق آن طراحی شده است.

کاروانسرا به لحاظ معماري به صورت چهار ايوانی با حياط مرکزی ساخته شده است در مرکز اضلاع شرقی و غربی دو حجره بزرگ و همچنين دو حجره کوچک در هر دو طرف اين قسمتها قرار دارد. در اضلاع شمالی و جنوبی نيز چهار حجره کوچک وجود دارد.

طبق نظر برخي کارشناسان زمان ساخت کاروانسرای ميان کتل که مشرف به دشت زيبا و وسيع «برم» است به دوران صفويه برمی گردد و در دوران قاجاريه توسط «مشير الملک» بازرگان معروف فارس تجديد بنا و مرمت شده است.

کاروانسرای میان کتل در سال 1379 ه.ش با شماره 3668 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اين کاروانسرا در 35 کيلومتری شهرستان کازرون و در منطقه «دشت برم» پنج کيلومتر پس از روستایی با همين نام بر بلنداي يک تپه مشرف به دشت قرار گرفته است.
کاروانسراي ميان کتل با اينکه در سال 1379 خورشيدي با شماره 3668 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است./ع


برچسب ها: نوروز ، کجا ، ایران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.