سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرپرست وزارت بهداشت عنوان کرد:

متخصصان حتي در حد يك خدمه در بيمارستان ها اختيار ندارند

سرپرست وزارت بهداشت معتقد است با توجه به این که متخصصین در صف اول خدمت قرار دارند ولی در مراکز درمانی بیشتر از یک خدمه اختیار ندارند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران  حاضر در محل؛ دکتر طریقت منفرد سرپرست وزارت بهداشت امروز 26 اسفند در نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی که تالار امام علی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شده بود افزود: ما در مقطع حساسی قرار داریم و لازم است واقعاً در راستای تصمیم ولایت که حفظ استقلال به هر قیمتی است ما هم وظیفه خود را انجام دهیم و تحولاتی را که فکر می کنیم که در راستای اقتصاد مقاومتی و بهره وری هر چه بهتر از امکانات موجود را در سرلوحه کاری خود قرار دهیم.

وی گفت: به برخی از مسائل اصلی در کشور به خصوص در 15 سال گذشته توجهات لازم نشده است همه ما می دانیم که طب بدون طب عمومی طب نیست در واقع پیشگیری و مراقبت های اولیه را که با آن فاصله زیادی داریم باید در سرلوحه کاری خود قرار دهیم و به آن اهمیت بدهیم.

طریقت منفرد عنوان کرد: اصولاً به دلیل این که هیچ کشوری همه منابع مورد نیاز بخش سلامت را بر اساس یافته های علمی نمی تواند تامین کند دغدغه امروز دنیا، ایجاد تعادل بین منابع و مصارف است و از آن جایی که پزشکی یک رشته شبه اجتماعی است و با بخش نامه و دستور العمل نمی شود آن را هدایت کرد باید در طب عمومی به آن را به عنوان دیدگاه مسائل بهداشتی و درمانی قرار دهیم و تلاش کنیم وظایفی را فراتر از آنچه که به طب عمومی داده ایم محول کنیم چرا که تجربه نشان می دهد که تنها راه سامان دهی بهداشت و درمان کشور اجرای دقیق این پدیده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: نکته ای که در آموزش طب خالی است بحث تربیت متخصص مورد نیاز است در گذشته متخصصان داخلی و جراحی 80 تا 90 نیاز مناطقی را که در آن به خدمت می پرداختند را برطرف می کردند و حدود 10 تا 20 درصد دیگر نیازها متخصصین و فوق تخصص های دیگر پوشش می دادند ولی در حال حاضر بعد از انقلاب به دلیل چند شاخه شدن رشته های پزشکی متخصصین داخلی و جراحی نمی توانند خیلی از خدمات را پوشش دهند

باید توجه داشت که این معضل در کشورهای دیگر با اجرای برنامه پزشک خانواده حل شده چرا که پزشکان خانواده با آموزش های تکمیلی بسیاری از خدمات را پوشش می دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در همه کشورها بهداشت و درمان یک سهم مشخصی در سبد خانوار دارند در کشور ما هم این سهم مشخص است اگر این اعتبارات به طور غیر ضروری در بخش تکنیکال هزینه کردیم بسیاری از هزینه های بخش درمان را پرت کرده ایم.

طریقت منفرد ادامه داد: تا چند ماه آینده بسیاری گایدلاین های مورد نیاز برای درمان بیماری های مختلف تدوین خواهد شد که همین امر باعث می شود استفاده از تکنیکال در کشور کمتر شود.

سرپرست وزارت بهداشت گفت: آنچه مردم نیاز دارند را باید تربیت کنیم. چرا که هیچ وقت کارشناس ارشد پرستاری در مناطق محروم نمی تواند نیاز یک بیمار را برطرف کند همچنین جای فرهنگ سازی در آموزش پزشکی در کشور خالی است که باید در این خصوص هم برنامه هایی هم انجام شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حفظ شان متخصصین در بیمارستان ها اشاره و تاکید کرد: پزشکان در صف اول خدمت در مراکز درمانی قرار دارند ولی ما به یک متخصص بیشتر از خدمه در دنیا اختیار نمی دهیم که واقعاً این امر در دنیا به این شکل نیست.

باید توجه داشت که وزیر در خدمت دانشگاه و دانشگاه در خدمت بیمارستان باشد.

وی ادامه داد: یکی از واقعیت ها در بیمارستان ها این است که وقتی استاد در مرکز درمانی حضور ندارد باید رزیدنت سال بالا به ویزیت بیمار بپردازد ولی در حال حاضر به دلیل مشغله کاری رزیدنت های سال بالا رزیدنت های سال پایین و انترن به ویزیت بیماران می پردازند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.