سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اينديپندنت ؛

تخريب آثار تاريخي در مسجد الحرام

مقامات عربستان سعودي به عنوان بخش هايي از طرح توسعه بحث برانگيز چند ميلياردي مهمترين مسجد تاريخ اسلام، شروع به تخريب برخي از قديمي ترين قسمت هاي آن کرده اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ،‌ اين روزنامه در پايگاه اينترنتي خود و در گزارشي به قلم جرمي تيلور افزود: عکس هايي که به دست اين روزنامه رسيده است، نشان مي دهد چگونه کارگران با دستگاه هاي حفاري  نابودي برخي از بخش هاي دوره عثماني و عباسي در شرق مسجد الحرام در مکه را آغاز کرده اند. 
اين ساختمان که به آن مسجد بزرگ هم مي گويند، مقدس ترين مکان اسلامي است زيرا شامل کعبه - قبله همه مسلمانان جهان مي شود. ستون ها آخرين بخش هاي بازمانده از مسجد هستند که طول عمر آنها به چند صد سال پيش باز مي گردد. 
عکس هايي که در چند هفته اخير گرفته شده به مثابه هشداري براي باستان شناسان بوده و باعث سفر پرنس چارلز به عربستان سعودي شده است. چارلز از دير باز يکي از مدافعان بناهاي تاريخي بوده است.   
سفر چارلز به عربستان آنهم درست زماني که اين کشور هفت نفر را در ملا عام تيرباران کرده با انتقاد گروه هاي مدافع حقوق بشر مواجه شده است. روند محاکمه اين افراد و اينکه برخي از آنها در زمان ارتکاب جرم نوجوان بوده اند باعث نگراني هاي زيادي شده بود. 
بسياري از ستون هاي دوره عثماني و عباسي در مکه منقش به نام اصحاب پيامبر اسلام [ص] و وقايع کليدي در زندگي وي است. يکي از ستون هايي که گفته مي شود تخريب شده است نشان دهنده محلي بود که مسلمانان معتقدند [حضرت] محمد [ص] معراج خود را از آنجا آغاز کرده است. 
مقامات سعودي براي پذيرش تعداد روزافزون زائراني که هرساله عازم شهرهاي مقدس مکه و مدينه مي شوند، دست به گسترش حرم زده است. ميلياردها پوند براي افزايش ظرفيت مسجد الحرام در مکه و مسجد النبي در مدينه، محل دفن پيامبر اسلام، هزينه شده است.     
در چند دهه گذشته مکه از يک شهر زيارتي بياباني به شهر آسمان خراش ها تبديل شده که پر از فروشگاه هاي بزرگ، آپارتمان هاي تجملاتي و هتل هاي پنج ستاره است. البته چنين تحولي هزينه هاي زيادي هم در بر داشته است. بر اساس برآورد موسسه گالف که مقر آن در واشنگتن است، فقط در دو دهه گذشته 95 درصد از ساختمان هاي باستاني مکه تخريب شده اند. دهها مکان تاريخي که طول عمر آنها به آغاز اسلام باز مي گردد نيز نابود شده اند. همه اينها باستان شناسان و دانشگاهيان را بر آن داشته است تا از مقامات بخواهند براي حفظ آنچه باقي مانده است، تلاش کنند.
وهابي ها با حفظ مکان هاي تاريخي که مرتبط با پيامبر است مخالفند زيرا معتقدند اين کار باعث افزايش شرک مي شود. 
نويسنده اين گزارش در انتها افزود،‌ از طرف روزنامه ايندي پندنت با سفارت عربستان در لندن تماس گرفته و در مورد پروژه توسعه مسجد الحرام پرسش هايي پرسيده شد اما مقامات سفارت فقط پاسخ دادند از تماس شما متشکريم اما نظري نداريم.







برچسب ها: بین الملل ، عربستان ، مکه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.