سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

درآمدی بر سبک زندگی اسلامی

سبک و شیوه زندگی جوامع، نوع جهان‌بینی و فلسفه و فرهنگ حاکم بر آن جامعه را نشان می دهد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، سبک زندگی افراد بیانگر دیدگاه،‌ اعتقاد و باور آنان نسبت به مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. مهمترین عوامل حفظ فرهنگ و استمرار سنت‌ها در طول سده ‌های طولانی، سلوک زندگی اعضای جامعه است که به سنن و آداب و رسوم کهن اجتماعی معنا و محتوا می بخشد. سبک زندگی موجب زنده شدن باورها و اعتقادات سنتی و فرهنگ جامعه می شود.

شیوه و روش ‌های زندگی مهمترین بخش از شخصیت و حیات اجتماعی افراد را تشکیل می دهند. سبک زندگی به تمامی اصول و مسائلی که متن و بطن حیات اجتماع و انسان را شکل می دهد، اطلاق می گردد که از ارزش ‌های دینی و عرفی جامعه الهام می گیرد. شیوه سلوک اسلامی و بومی، مقدمه‌ای برای نیل به پیشرفت و توسعه اسلامی است.

به لحاظ اهمیت سبک و سلوک زندگی، همواره دشمنان هر جامعه‌ای با تغییر نگرش‌ها و سبک زندگی افراد درصدد تسلط بر آن جامعه هستند. در جهان امروزی با وجود تهدیدهای فرهنگی و اعتقادی استکبار جهانی پایبندی به شیوه زندگی اصلی مهم می باشد. نفوذ نوع و شیوه زندگی غربی، مهمترین عامل حفظ نظام سلطه غرب بر کشورهای در حال توسعه محسوب می شود.

یکی از شیوه‌ های نوین استعمار، تهاجم سبک و شیوه زندگی در جوامع اسلامی است تا از طریق تغییر نوع و سلوک زندگی زمینه برای تسلط اقتصادی و سیاسی فراهم گردد. تغییر سبک زندگی معمولاً به صورت نرم و نامحسوس صورت می گیرد. قبل از تغییر سبک زندگی، نگرش و دیدگاه افراد نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی دگرگون می شود و با تغییر رفتار و جهان بینی فرد زمینه برای تغییر شیوه زندگی فراهم می شود.

مهمترین مسائل در سبک زندگی شامل نوع معیشت و کسب درآمد، فعالیت‌ های اقتصادی و معیشتی، فرهنگ خانواده‌مداری، تشکیل خانواد و ازدواج، زندگی با والدین و تشکیل خانواده ‌های هسته‌ای، شیوه ازدواج و پایبندی به آن یعنی تحمل زندگی و عدم طلاق، نوع پوشش و شیوه ظاهری فرد، پیروی از آداب و رسوم محلی، احترام به بزرگترها و ریش سفیدان، نوع شهرسازی و ساختمان سازی، شیوه تفریحات و گذران اوقات فراغت، دکورهای مغازه و مساکن، نمای ساختمان ها و بناها و در نهایت نوع کالاهای مصرفی می شود.

مهمترین بخش سبک زندگی نوع نگرش، احساس، رفتار و باورها و ارزش های فردی و اعتقادی را شامل می گردد. از آنجایی که جامعه ما بر نظام دینی و ارزشی تکیه دارد، می باید سلوک زندگی اجتماعی و فردی بیانگر این اصول و مبانی باشد. آموزه‌ها و تعالیم اسلام، در باب شیوه و سلوک زندگی مسلمانان احکام و قواعد کاملی دارد که رعایت این اصول و قوانین لازم و ضروری است.

خانواده‌ مداری و پایبندی به نهاد مقدس خانواده امری است که اسلام آن را مورد تاکید قرار داده است،‌ زیرا خانواده کانونی برای تربیت و تعالیم افراد بوده و می تواند آنها را در کنار هم نگه دارد. متلاشی شدن خانواده در جهان غرب، مفاسد اخلاقی و ارزشی و اجتماعی فراوانی را به دنبال داشته است.دستگیری از همنوعان و محرومان جامعه و ریشه‌کنی فقر اصل مهمی است که تعالیم دینی خواهان آن است.

تا زمانی که در جامعه فقر و محرومیت وجود دارد، نمی توان اهداف و آرمان‌های آن جامعه را تحقق بخشید. در جوامع غرب نظام سرمایه ‌داری ثروت و قدرت را در دست معدود افراد اجتماع قرار داده و فقر و تهیدستی را رقم می زند.پوشش اسلامی و داشتن ظاهر دینی از مهمترین شیوه‌ های سبک زندگی است. پایبندی اعضای جامعه به پوشش دینی و بومی مانع نفوذ فرهنگ بیگانه به جامعه می شود. حفظ سبک زندگی اسلامی و پایبندی به آن مهمترین عامل در حفظ فرهنگ و ارزش های اعتقادی قلمداد می شود./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.