سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/ عضو هيئت علمی گروه تاريخ دانشگاه بجنورد:

شهر مشهد در جنگ جهانی دوم نقش موثری داشت

عضو هيئت علمي دانشگاه بجنورد تصريح كرد: شهر مشهد در جنگ جهاني دوم نيز نقش موثري داشت. اما صدمات بسيار زيادي ديد و دليل آن نيز وجود روس ها در اين شهر بوده است.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، دكتر يوسف متولی حقيقی در  اولين نشست آسيب شناسانه پژوهش هاي تاريخي شهر مشهد
در  دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این مطلب افزود: روس ها زمان جنگ جهاني دوم تلاش هاي زيادي را در عرصه فرهنگي مانند سينما، تئاتر، كتاب، نمايشگاه و ... انجام دادند تا بتوانند نفوذ زيادي در اين شهر ايجاد كنند كه تا اندازه اي نيز موفق شدند.

 متولي حقيقي با اشاره به نقش مشهد در نهضت ملي شدن صنعت نفت، گفت: مشهد نقش به سزايي در نهضت ملي شدن صنعت نفت داشته است. به جرأت مي توان گفت بعضي حركات كه در مشهد انجام مي شد همه گير شد. به گونه اي كه اين حركات در سراسر كشور اتفاق مي افتاد.

 عضو هيئت علمي دانشگاه بجنورد با اشاره به نقش شهر مشهد در پيروزي انقلاب اسلامي، بيان كرد: مشهد نقش مؤثري در پيروزي انقلاب اسلامي ايفا كرد و در بعضي وقايع، نقش مشهد از قم پررنگ تر است.

عضو هيئت علمي گروه تاريخ دانشگاه بجنورد در نخستين نشست آسيب شناسانه

پژوهش هاي تاريخي شهر مشهد، اظهار كرد: درباره تاريخ مشهد تا زمان مشروطه

كارهاي زيادي انجام شده است و به بركت وجود بارگاه امام رضا(ع) توجه خاصي به اين شهر شده است. ولي در خصوص تاريخ معاصر مشهد كار قابل توجهي انجام نشده است.

وي ادامه داد: بيشتر كارهايي كه انجام شده در خصوص تحولات سياسي، اجتماعي و فرهنگي مشهد، از زمان انقلاب مشروطيت تا انقلاب اسلامي بوده است.

 متولي حقيقي با اشاره به رشد جمعيت مشهد در طول تاريخ، عنوان كرد: همان طور كه جمعيت مشهد در طول تاريخ افزايش داشته است، نقش آن نيز در تحولات سياسي، فرهنگي و اجتماعي ايران پررنگ تر شده است.

عضو هيئت علمي دانشگاه بجنورد هم چنين به نهضت تنباكو اشاره و عنوان كرد: مردم مشهد جنبشي 5 روزه را براي مقابله با قرارداد تنباكو انجام دادند كه باعث حذف اين قرارداد شد.

وي با اشاره به دوران رضا شاه پهلوي، ابراز كرد: در دوره رضا شاه روزنامه ها

بسيار اندك و با سانسور بسيار زيادي منتشر مي شد و از كارهاي مهمي هم كه در

اين دوره در مشهد اتفاق افتاد، برگزاري كنگره هزاره فردوسي بود.

متولي حقيقي ادامه داد: از ديگر اتفاقات دوره رضا شاه در مشهد واقعه مسجد گوهرشاد و كشف حجاب بود كه در خصوص واقعه مسجد گوهرشاد كارهاي خوبي انجام شده است ولي هنوز جاي كار دارد كه بايد اين موضوع بررسي و درباره آن دقت بيشتري شود./س

 

برچسب ها: نقش ، مشهد ، جنگ ، جهانی ، دوم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.