سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از سوي انجمن مفاخر معماري ايران نامگذاري شد:

گلستان، استان سال 92

انجمن مفاخر معماري ايران استان گلستان را به عنوان استان سال 92 نامگذاري کرد.

سيد عليرضا قهاري رئيس انجمن مفاخر معماري ايران به خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت:کارگروه ایرانشناسی در انجمن مفاخر معماری ایران، استان گلستان را به عنوان استان سال 92 انتخاب کرد.  
وي افزود:استان گلستان در شمال ایران قرار دارد و با استان های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه بوده و خلیج گرگان و شبه جزیره آشوراده هنوز بهشت پرندگان مهاجر هستند و صیادان بندرترکمن مرغوب ترین و گران ترین خاویار جهان را با صید ماهیان خاویاری تولید می کنند.
قهاري تصريح کرد: دو بندر مخدومقلی و گمیشان آمیزه ای هستند از فرهنگ های مازندرانی، ترکمن، روسی و حتی قزاق و معماری شان با همه شهرهای شمال ایران تفاوت دارد.
 رئيس انجمن مفاخر معماري ايران بيان کرد: پارک ملی گلستان یکی از غنی ترین زیستگاه های جانوری در کره زمین بوده و گنبد کاووس با بنای رفیع آجری خود که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است و با توان مهندسی فوق العاده سازندگان خود مهمترین اثر معماری در ایران را در قلب خود دارد که پس از هزار سال همچنان استوار و محکم پا برجا مانده است.
وي اظهار داشت:قبایل ترکمن هنوز به زیستن در اُبه های زیبا وفادارند و غرور خود را در تازاندن اسبان تیزتک می جویند و هنر را در بافتن قالیچه های زیبا و خوش نقش و نگار. خرده فرهنگ های انسانی، گلستان را به موزاییکی از فرهنگ های بومی با لهجه ها، آداب و رسوم و شیوه های معیشتی متفاوت تبدیل کرده است.
قهاري افزود: این استان با کشور ترکمنستان نیز دارای مرزی طولانی است.
رئيس انجمن مفاخر معماري ايران  تصريح کرد:انتخاب سالانه استان های کشور برای معرفی به ایرانیان وجهانیان از سال 1386 توسط کارگروه ایرانشناسی در انجمن مفاخر معماری ایران آغاز و فعالیت های آن در هر سال به یک استان تخصیص پیدا کرده است.
وي افزود: تا کنون استان های سمنان، اصفهان، مرکزی، زنجان، همدان و بوشهر به ترتیب به عنوان استان سال انتخاب و معرفی شده اند. بر اساس این روند، در سال 1392 انجمن مفاخر معماری ایران، برای معرفی استان گلستان با همکاری مقامات استان و فعالان بخش خصوصی در استان اقدام خواهد کرد. /ص
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.