سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

منصوري در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

کارشکني‌هاي غرب براي برهم زدن اوضاع در منطقه امري دور از ذهن نيست

يک کارشناس سياست خارجي با اشاره به کارشکني‌هاي غرب در خاورميانه، گفت: پيش‌بيني اقدامات خصمانه غرب در آينده براي برهم‌زدن اوضاع در منطقه امري دور از ذهن نيست.

"جواد منصوری" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه در سال گذشته خاورمیانه و شمال آفریقا همواره از مهم‌ترین مراکز تحولات جهانی به مشار مي‌رفت، گفت: تحولات این مناطق توانست آثار و نتايج مستقیم و غیرمستقیمی بر بسیاری از مسائل جهانی بگذارد.

وی ادامه داد: از همین رو کشورمان در سال 91 ، از یک سو شاهد افزایش نسبی قیمت نفت، و از سوی دیگر شاهد تغییری محسوس در جهت‌گیری‌هاي سیاست خارجی برخی قدرت‌های بزرگ در منطقه بود.

منصوری با تاکید بر اینکه در سال گذشته غرب و آمریکا  همواره در تلاش براي انتقال محور ثقل روابط خارجی خود به اقیانوس آرام و حواشی آن برآمدند، تصریح کرد: غرب همواره به دنبال منطقه مناسب‌تری برای گسترش همکاری‌هایش در خاورمیانه بوده، اما هیچگاه از خاورمیانه  غفلت نکرده است.
 
وی با اشاره به اقدامات مثبت و سازنده جمهوری اسلامی ایران در راستاي جهان اسلام برای مقابله با سلطه‌گری‌های آمریکا و غرب، اظهار داشت: کشورمان همواره در سال 91 با استفاده از اقدامات سازنده‌اش به دنبال احيا و ادامه روند سیاست‌های صلح‌طلبانه‌ خود در منطقه برآمده که از این رو توانست بر بسیاری از تحولات خاورميانه تاثیر گذارد.

منصوری افزود: تاثیرات مثبت ایران در منطقه به گونه‌ای بود که آمریکا و غرب به صورت غیرمستقیم به نفوذ کشورمان در منطقه اعتراف کرده که همین اعتراف مشکلات بسیاری را برای کشورمان موجب شد.

وی با بیان اینکه غرب بر این تصور واهی است که ادامه روند تحولات کنونی در منطقه به کاهش منافع و نفوذ غرب منجر خواهد شد، تصریح کرد:  بنابراین اسلام سیاسی و انقلابی در خاورمیانه برای منافع غیرمشروع و غیرقانونی سلطه‌گرانه آمریکا و غرب نوعی تهدیدی به شمار رفته و  غرب را برای مقابله با هرگونه حرکت اسلامی در منطقه ترغیب می‌کند.
 
منصوری با اشاره به اقدامات ضداسلام‌گرایانه غرب در منطقه، ادامه داد: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران توانست با پیشتازی در مقابل این توطئه‌ها، طعم ناکامی را به غرب بچشاند.
 
وی با تاکيد بر موفقيت‌هاي نسبي فلسطین، لبنان و سوریه در منطقه طي سال گذشته، تصریح کرد: کسب برخي از موفقیت‌هاي اين کشورها در سال اخير با حمایت‌های بی‌دریغ جمهوری اسلامی ايران انجام شد که اين مهم خود عاملي براي بروز کینه‌توزي و دشمنی غرب با کشورمان شده است.
 
منصوري برگزاري اجلاس سران کشورهاي غيرمتعهد را دستاورد مهم ديگري براي دستگاه ديپلماسي کشورمان برشمرد و اظهار داشت: اين اجلاس توانست به تثبيت هرچه بيشتر موقعيت ايران در منطقه و حفظ حیثیت کشورمان کمک کند.  
 
اين کارشناس سياست خارجي آخرین دستاورد و تحول دستگاه ديپلماسي کشورمان در سال 91 را  تحولی به‌وجود آمده در وضع پرونده هسته‌ای ایران تلقي و خاطر نشان کرد: پيش‌بيني مي‌شود که با گذشت زمان نيز مسئله هسته‌اي کشورمان در سال آتي دستخوش برخي تحولات جديد شود  و زمینه‌  تحولات بيتشر را فراهم کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: منطقه ، غرب ، معادلات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.