سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بجنورد/

حاشیه نشینی در بجنورد پنج برابر میانگین کشوری آن است

بجنورد - فرماندار بجنورد گفت: آمار جمعیت ساکن در مناطق حاشیه ای و سکونتگاه های غیررسمی شهر بجنورد بیش از پنج برابر میانگین کشوری آن است.

  

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد، سیدمحمد پاکمهر در نشست شورای فرهنگ عمومی این شهرستان افزود: با توجه به سکونت حدود 73 هزار نفر در نقاط حاشیه ای این شهر، یکسوم جمعیت مرکز استان خراسان شمالی حاشیه نشین هستند.

وی افزود: این در حالی است که بر اساس آمارهای موجود، میانگین حاشیه نشینی در کشور یک شانزدهم جمعیت است.

نایب رییس شورای فرهنگ عمومی بجنورد با اشاره به برخی شاخص های دیگر، توجه ویژه به امور فرهنگی مرکز استان خراسان شمالی را مورد تاکید قرار داد و گفت: 64 درصد از جمعیت دانشجویی استان در 18 مرکز دانشگاهی بجنورد تحصیل می کنند.

پاکمهر افزود: این شهرستان همچنین با داشتن 180 کیلومتر از کل 301 کیلومتر مرز خارجی خراسان شمالی، بیشترین جمعیت ساکن در نواحی مرزی استان را در خود جای داده است.

فرماندار بجنورد همچنین به تنوع قومی مرکز استان خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: بجنورد در میان شهرستان های استان بیشترین تنوع قومی را دارد و 5/13 درصد جمعیت آن را اهل سنت تشکیل می دهند و حال آنکه این رقم در استان شش درصد است.

پاکمهر با بیان اینکه بجنورد با 43 درصد جمعیت استان، گرانیگاه این خطه است، گفت: از نظر رشد جمعیت نیز بر خلاف برخی مناطق که رشد منفی داشته اند، جمعیت بجنورد نسبت به سرشماری پیشین از 328 هزار به 365 هزار نفر رسیده است.

نماینده عالی دولت در شهرستان بجنورد گفت: بر این اساس تصمیماتی که در خصوص مرکز استان خراسان شمالی گرفته می شود بسیار مهم است و گاه اهمیت و اثرگذاری آن با توجه به مرکزیت ثقل این شهرستان، بر تصمیمات استانی نیز می چربد.

امام جمعه بجنورد نیز در این نشست بر لزوم سوق دادن مصوبات و تصمیم گیری های شورای فرهنگ عمومی از تبلیغ و مفهوم گرایی صرف به سوی گزینه های میدانی، عملیاتی و اثرگذار تاکید کرد.

حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی با تقدیر از اقدام عملی شورای فرهنگ عمومی بجنورد در خصوص زدودن نام های بیگانه و جایگزینی آن با اسامی ارزشی، اسلامی و ایرانی در بازار و معابر این شهر، افزود: نام ارزشی می تواند فضای و جو جامعه را معنوی کند.

رییس شورای فرهنگی عمومی خراسان شمالی اظهار کرد: کار فرهنگی با شعار دادن میسر نمی شود و باید در این مقوله عملیاتی وارد میدان شد و به صورت تاثیرگذار سرمایه گذاری کرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان بجنورد نیز گفت: این شورا تاکنون با هدف مقابله با فرهنگی بیگانه، در دو مرحله هزار و 163 مورد اخطار به کسبه داده تا نسبت به تغییر نام های بیگانه از اماکن و مغازه های خود اقدام کنند.

رضا رضایی افزود: امسال در مجموع شورای فرهنگ عمومی بجنورد در 15 جلسه 107 مصوبه اجرایی داشته است./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.