سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استاندارد "اقامتگاه هاي بوم گردي" ابلاغ شد/استاندارد "مسافر کاشانه" تا پایان هفته ابلاغ می شود

در پی ابلاغ اخیر استاندارد "اقامتگاه های بوم گردي"، تا پايان هفته جاري با تدوین استاندارد "خانه‌هاي روستاي" تحت عنوان "مسافر کاشانه" این استاندارد نیز به استانهاي کشور ابلاغ مي‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ؛ منوچهر جهانيان معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جلسه کارگروه روستاهاي هدف گردشگري با اشاره به تدوين استاندارد "اقامتگاه بوم گردي" گفت: اين استاندارد که از سوي اداره کل طبيعيت گردي تنظيم شده بود به استان ها ابلاغ شد.

وي ادامه داد: استاندارد خانه‌هاي روستاي تحت عنوان "مسافر کاشانه" تهيه و تنظيم شده است و تا پايان هفته جاري به استان هاي کشور ابلاغ مي‌شود.

وي خاطر نشان کرد: براي توسعه "مسافر کاشانه" (خانه هاي روستاي) از  ظرفيت بخش خصوصي و سکنه روستا به منظور احداث اين خانه‌ها استفاده خواهد شد.

وي تصريح کرد: در راستاي ايجاد انگيزه براي ساخت اين خانه‌ها تسهيلات با کارمزد 4 درصد تا سقف 12.5 ميليون تومان ارائه خواهد شد.

معاون گردشگری کشور در ادامه با اشاره به آغاز عملیاتی شدن تفاهم نامه 5 جانبه روستای دارای اولویت هدف گردشگری، اظهار داشت: پیگیری وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و همچنین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، درخصوص فراهم آوردن تسهیلات مورد نیاز در جهت توسعه زیر ساخت روستاهای هدف گردشگری، با امضای این تفاهم نامه به ثمر خواهد نشست.

وی ادامه داد: با امضای این تفاهم نامه، دغدغه توسعه مناطق روستایی برطرف خواهد شد و ضمن ایجاد مراکز پذیرایی برای معرفی ظرفیت های روستایی، زمینه اشتغال در روستا فراهم و از مهاجرت بی رویه روستاییان به شهر ها جلوگیری می شود. 

جهانیان خاطر نشان کرد: پس از شناسایی روستاهای دارای پتانسیل و ظرفیت گردشگری، با تشکیل کارگروهی در سطح ملی، پس از برگزاری جلسات متعدد 120 روستا تایید و تصویب شد.

معاون گردشگری کشور در ادامه بر اساس تفاهم‌نامه توسعه روستاهای هدف گردشگری، به شرح وظایف دستگاه های اجرایی پرداخت و عنوان کرد: از جمله وظایف وزارت راه و شهرسازی به موجب این تفاهم نامه، توسعه، تعریض راه‌های روستایی و احداث راه‌های کنارگذر، احداث پارکینگ بین‌راهی و اصلاح نقاط حادثه‌خیز است.

وی افزود: بنیاد مسکن نیز بازنگری در طرح هادی روستاهای هدف گردشگری، پیش‌بینی کاربری‌های تفریحی - توریستی در طرح هادی، لحاظ نمودن سیاست‌های انتخاب شده مطالعات راهبردی در محدوده طرح هادی، جلوگیری از تغییر ساختار طبیعی روستا، مقاوم‌سازی، حفظ سیمای روستا و انجام مطالعات طرح‌ هادی در روستاهای فاقد طرح هادی با رویکرد گردشگری برعهده خواهد داشت.
 
جهانیان ، از جمله وظایف وزارت کشور را نیز بر اساس این تفاهم‌نامه، تاسیس دهیاری در روستاهای هدف گردشگری فاقد دهیاری، احداث ابنیه مورد نیاز شامل پل، پارکینگ عمومی، سرویس‌های بهداشتی و جمع‌آوری و دفع پسماندها اعلام کرد.

معاون گردشگری کشور در ادامه، ارائه مختصات و معرفی جاذبه های طبیعی گردشگری روستاها، تهیه و ارائه پیشنهاد مربوط به نحوه بهره برداری از جاذبه ها، بررسی فعالیت های مرتبط با آماده سازی زیر ساخت ها، کمک به تامین زیرساخت ها، ارائه تسهیلات به سرمایه گذاران بخش گردشگری و تامین عرصه های مورد نیاز تاسیسات گردشگری را نیز از جمله وظایف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دانست.

وی خاطر نشان کرد: توسعه زیر ساخت های 120 روستای هدف گردشگری  با همکاری دستگاه های ذیربط در پروسه زمانی دو ساله (93-1392) محقق خواهد شد.

جهانیان اظهار داشت: ظرف چند روز آینده با امضای تفاهم نامه ای با وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات، 9 هزار و 700 دفتر  خدمات ارتباطی و مخابراتی (ICT) به عنوان دفاتر خدماتی به معرفی و اطلاع رسانی جاذبه های گردشگری مناطق روستایی خواهند پرداخت.

وی با اشاره به اینکه 1100 روستای هدف گردشگری پیشنهادی 31 استان کشور به تایید کارگروه ملی رسید، گفت : امیدواریم 1100روستا منتخب  از میان 37 هزار و 900 روستا در 31 استان پس از بررسی، تایید و تصویب هیات دولت و انجام مراحل مطالعاتی، در فاز بعدی آماده سازی زیر ساخت ها با همکاری و تامین اعتبارات ملی و استانی قرار گیرد تا در آینده شاهد تحولی عظیم در روستاهای هدف گردشگری باشیم./خ
برچسب ها: مسافر ، بوم ، کاشانه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.