سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مركز پژوهشهاي مجلس عنوان كرد

احتمال ورود عملي تل‌آويو به محور لبنان با استفاده از سرگرمي دمشق به بحران داخلي

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دلائل و پیامدهای تجاوز هوایی اسرائیل به سوریه در سال 2013 را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ، دفتر مطالعات سیاسی این مرکز اعلام کرد: حمله هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز پژوهشی و مطالعاتی وزارت دفاع سوریه در حقیقت یک مسئله مهم را نشان داد و آن هم زیرسوال‌رفتن این ایده بود که تل‌آویو خواستار بقای نظام سوریه به دلیل حفظ امنیت مرزهای فلسطین اشغالی در طول چهاردهه گذشته است، مسئله‌ای که از زمان شروع بحران این کشور، برخی دولت‌ها برای جداکردن این رژیم از دخالت در سوریه و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی از شورشیان به آن دامن می‌زدند.

اما در بعد مهمتر این حمله نشان داد تمام محورهای مقاومت در پیش‌بینی‌های خود اشتباه کردند چون محاسباتشان را بر اساس عدم دخالت علنی تل آویو در سوریه بنا کردند؛ هر چند ردپای موساد در بعضی عملیات‌های امنیتی سوریه طی چند ماه اخیر مشهود بود، اما دخالت در این حجم و اندازه که شاید گشودن محور درگیری جدیدی در منطقه باشد، خود بسیار مهم تلقی می‌شود. از این رو محور مقاومت باید هوشیاری‌اش را در برابر ماجراجویی‌ها، دخالت‌ها و حملات این رژیم بیشتر کند. زیرا این احتمال وجود دارد سران تل‌آویو بخواهند با استفاده از سرگرم‌شدن دمشق به تحولات داخلی خود ، در محور دیگری و آن هم لبنان وارد عمل شوند.

این گزارش می‌افزاید: واکنش کشورهای مختلف به تجاوز هوایی نیز به نوبه خود قابل تامل است. در حالی که ایران، عراق ، لبنان، مصر و روسیه این حمله را محکوم کردند، آمریکا و کشورهای اروپایی به همراه ترکیه و کشورهای عرب مخالف نظام سوریه در قبال آن سکوت کردند. آمریکا پس از این حمله – که از آن مطلع بود – از سوریه خواست تا حزب‌الله را مسلح نکند که در حقیقت واکنشی در راستای منافع اسرائیل بود و نشان داد واشنگتن از این حمله و تبعات آن مطلع بوده است.

هر چند انتظار نمی‌رود دمشق در کوتاه مدت این حمله را تلافی کند ، اما سران محور مقاومت به همراه برخی کشورهای دوست و همراه باید به این حمله واکنش نشان دهند، زیرا اگر سران رژیم صهیونیستی دریابند حمله آنها با واکنش جدی مواجه نمی‌شود ممکن است دامنه اینگونه اقدامات خود را گسترش دهند.
انتهاي پيام/
برچسب ها: سوریه ، لبنان ، دمشق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.