سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

هنر فیروزه تراشی ثبت جهانی می شود/ اختصاص 12 تن سنگ فیروزه خام به فیروزه تراشان

رئيس صنف فيروزه‌تراشان مشهد در خصوص ثبت اين هنر گفت: با تلاش‌هاي سازمان ميراث فرهنگی و سازمان صنايع دستي خراسان رضوی اين هنر ثبت ملی شد كه هم اكنون هم اين دو ارگان برای ثبت جهانی هنر فيروزه در تلاش هستند

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد رحیمی افزود: صنف طلا و جواهر در سال 1348 و صنف فيروزه‌تراشان در سال 1352 اتحاديه تشكيل دادند. طلا، نقره، صراف و ساعت به اتحاديه طلا و جواهر، و فيروزه به تنهايي به اتحاديه فيروزه‌تراشان اختصاص پيدا كرد.

وي در خصوص جدا بودن دو صنف نقره و سنگهاي قيمتي گفت: طي جلسه اي كه با مسئولين امر برگزار شد تصميم گرفتيم كه نقره عضو گروه سنگ‌هاي قيمتي قرار بگيرد تا بازار بتواند رشد سريع و بهتري داشته باشد.

رحيمي ضمن بيان اينكه مدل‌هاي تراش فيروزه از انگشتان دست تجاوز نمي‌كند، در خصوص ديگر مدل‌هاي تراش تشريح كرد: از جمله طرح‌هاي تراش مي‌توان به تراش‌هاي "شكوفه"، "عجمي"، "شجري" و اشكال هندسي مانند "مربعي"، "مخروطي"، "مستطيل" و مدل تراش بين المللي "چندسطحي تراش" اشاره كرد كه راجع به فيروزه صدق نمي‌كند به اين دليل كه درجه سختي فيروزه كم است.

وي ادامه داد: فيروزه‌هاي مختلف داراي درجه‌هاي سختي متفاوتي هستند، به عنوان مثال فيروزه نيشابور كه از اعماق زمين استخراج مي شود درجه سختي بيشتري دارد.

رئيس صنف فيروزه‌تراشان در خصوص بحث آموزش اين هنر گفت: در دانشگاه علمي كاربردي مشهد شاخه‌هايي براي سنگ‌شناسي و سنگ‌تراشي ارائه شده است. همچنين سازمان صنايع دستي و ميراث فرهنگي و فيروزه‌تراشان نيز در اين زمينه فعاليت دارند.

وی در ادامه به برخي مشكلات اين صنف اشاره كرد و گفت: طي نامه‌اي متوجه شدم كه 62 نفر از اعضاي صنف فيرزوه‌تراشان فاقد سهام از شركت تعاوني هستند كه اين كوتاهي‌ تعاوني در جلسه اي كه با اتاق تعاون برگزار شد، اين اختيار به اتحاديه داده شد كه دخالت كرده و اين گونه مسايل را حل كند.

رحيمي در جهت حل مسئله ذكر شده ادامه داد: طي صحبت‌هايي كه با رئيس هيئت مديره معدن فيروزه نيشابور داشتيم، قرار شده حدود 10 تا 12 تن فيروزه خام به فيروزه‌تراشان واگذار شود.
وي در ادامه گفت: زيورآلاتي مانند نقره به طور قانوني نمي‌توانند وارد ايران شود به اين دليل كه ورود و خروج طلا و نقره و جواهرات مصوبه شوراي پول و اعتبارات است و هيچ ارگان ديگري نمي تواند مجوز اين امر را صادر كند، و تا امروز هم هيچ مجوزي براي ورود زيورآلات طلا و نقره داده نشده است و هر مقدار از اين فلزات قيمتي وارد شده است به صورت قاچاق بوده است/س
 

 

 

 

برچسب ها: هنر ، فیروزه ، تراشی ، ثبت ، جهانی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.