سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رشد 33 درصدی ارزش بازار در سال 91

ارزش بازار سرمایه نسبت به ابتدای سال 33 درصد رشد وبه 170 هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،حسن قالیباف اصل مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران امروزسه شنبه 22 اسفند 91در نشست خبری خود با خبرنگاران عملکرد سال 91 شرکت بورس را تشریح و برنامه‌های سال آینده را اعلام کردو گفت : شاخص بورس نیز از ابتدای سال تاکنون بازدهی 43 درصدی را نصیب سرمایه گذاران کرده و از عدد 25 هزار و 900 واحد به 37 هزار واحد رسیده است. 


وی ادامه داد:البته بازدهی 43 درصدی بورس تماما مربوط به رشد قیمت نبوده و 15 درصد آن مربوط به سود نقدی شرکت‌ها و 28 درصد آن رشد قیمت‌ها در بازار سرمایه بوده است. 


وی ادامه داد: میزان معاملات خرد و بلوک نشان دهنده مشارکت سهامداران در بازار سرمایه است که این امر نشانگر شاخص مطلوبی برای گردش و نقدشوندگی سهام است که نسبت به دوره گذشته رشد 22 درصدی را نشان می‌دهد. 


وی تصریح کرد:میزان معاملات برخط رقم قابل توجهی است که نشان دهنده پیشرفت و بهبود این حوزه است. به طوری که معاملات بر خط نسبت به سال گذشته 93 درصد رشد داشته و از 2700 میلیارد تومان به 5100 میلیارد تومان رسیده است.

مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران همچنین به تعداد دفعات معاملات اشاره کرد و افزود: تعداد دفعات معاملات در سال جاری 15 درصد رشد داشته و از چهار میلیون و 400 هزار دفعه در سال گذشته به پنج میلیون دفعه در سال جاری رسیده است. 


وی ادامه داد: در سال 91 سهام سه شرکت شامل پالایشگاه بندرعباس، بیمه ملت در بورس تهران عرضه شد و شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی از بازار فرابورس به بورس انتقال پیدا کرد. وهمچنین برخی شرکت‌ها همچون هلدینگ خلیج فارس در بورس تهران پذیرش شدند ولی هنوز سهام آن‌ها در بورس عرضه نشده است. 


قالیباف اصل در مورد زمان عرضه هلدینگ خلیج فارس در بورس تهران تصریح کرد: طبق دستورالعمل افشا هلدینگ خلیج فارس باید صورت‌های مالی تلفیقی و بودجه حسابرسی شده خود را به بورس ارائه کند تا امکان عرضه سهام آن در بورس فراهم شود.این درحالی است که سازمان خصوصی سازی وشرکت بورس در حال پیگیری است تا سهام این شرکت تا پایان سال عرضه شود.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران یادآور شد: همراه اول در سال جاری از فرابورس به بورس منتقل و سهام آن در بورس تهران پذیرفته شد.

به گفته مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران، برای عرضه سهام همراه اول در بورس تهران این شرکت باید سهام شناور آزاد خود را افزایش داده و طبق دستورالعمل گزارش شش ماهه و 9 ماهه حسابرسی شده خود را ارائه دهد به طوری که هر زمان اطلاعات لازم را ارائه کرد سهام آن قابلیت معامله در بورس تهران را خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: بورس تهران در حال حاضر دارای 920 ایستگاه معاملاتی است که مجوز 130 ایستگاه در سال جاری صادر شده است به طوری که کارگزاران می توانند معاملات خود را از این طریق به سیستم معاملات بفرستند که این ایستگاه‌ها شامل آنلاین نیست. 


مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران به عملکرد حوزه ناشران اشاره کرد و گفت :در حوزه ناشران طبقه بندی شرکت‌های بورسی پیگیری شد که این کار امسال در دو مرحله انجام شد و تاکنون 20 شرکت به طور قطعی در بورس تهران لغو پذیرش شده و شش شرکت در حال کسب رای نهایی است ولی هنوز رای قطعی برای آن‌ها صادر نشده است. 


قالیباف اصل در ادامه برنامه‌های سال آینده شرکت بورس را مورد توجه قرار داد و از پذیرش 10 شرکت خبر داد و گفت: در حوزه پذیرش قصد داریم 10 شرکت را پذیرش کرده و شرکت‌ها از خارج از بورس یا فرابورس به بورس تهران منتقل کنیم. 


مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران با مشارک  افزود: در سال جاری پروژه مطالعاتی اوراق مشارکت مورد بررسی قرار گرفت تا جذابیت اوراق مشارکت افزایش پیدا کرده و ویژگی متفاوتی به آن بدهد که به این ترتیب در سال آینده به دنبال این هستیم که اوراق مشارکت در بازار سرمایه بتواند ویژگی متفاوتی داشته و برای سرمایه گذار جذابیت داشته باشد تا به تامین مالی در بازار کمک کند. 


قالیباف اصل با بیان این‌که طرح توجیهی افزایش سرمایه آماده شده و در هیات مدیره به تصویب رسیده است گفت: افزایش سرمایه شرکت بورس در دو مرحله بوده که در مرحله اول و در سال آینده سرمایه شرکت از 30 میلیارد تومان به 45 میلیارد تومان می رسد و مرحله بعدی در سال 93 اجرایی می‌شود. 


وی ادامه داد: امسال بیش از 30 شرکت برای پذیرش در بورس تهران مورد بررسی قرار گرفتند و حدود هفت شرکت شرایط پذیرش را احراز کردند. 


قالیباف اصل ادامه داد: همچنین شرکت‌ها در چند مرحله در هیات پذیرش مطرح شدند اما به دلیل عدم شفافیت مورد قبول واقع نشد و هیات پذیرش تصمیم گرفت از پذیرش آن ها خودداری کند. 


وی ادامه داد: تصویب لایحه بودجه در موضوع هدفمندی‌ که هنوز نهایی نشده است باعث این نوسانات شد زیرا بازار باید براساس واقعیت‌ها برنامه ریزی کرده و همه موارد نهایی شود تا بازار بتواند راحت‌تر تصمیم گیری کند در این صورت نوسانات هم کاهش پیدا می‌کند. 


قالیباف اصل در مورد تاثیر بورس انرژی در بورس اوراق بهادار تهران گفت: بورس انرژی قطعا یکی از حلقه‌های مفقوده بازار سرمایه بود که قطعا در مکانیزم بازار اثرگذار است وبه شفافیت و قیمت‌گذاری صحیح کمک می‌کند. /عب

برچسب ها: بورس ، شاخص ، بورس انرژی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.