سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مازندران /

در نوروز کجاي ايران را بگرديم؟(411)

این شماره ازمجموعه گزارش های مکتوب معرفی جاذبه ها وظرفیتهای گردشگری مازندران به شهرستان آمل اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مازندران /آمل از مناطق بسيار قديمي ايران است.برخی مورخان و جغرافي نويسان تاریخ‎ْ آن را دوره پيشداديان و كيائيان دانسته اند.آمل با توجه به اشياء و سكه هايي كه از آن به دست آمده در دوره ساساني پايتخت يامركز آن منطقه بوده است. مردم آمل در زمان حكومت مهدي خليفه عباسي، به دين اسلام گرويدند و پس از آن بناهاي اسلامي در آنجا ساخته شد..

مهدوی کارشناس تاریخ دراین باره به خبرنگارباشگاه خبرنگاران جوان گفت:اوايل قرن هفتم حسام الدين اردشير مركزيت حکومت خود را از ساري به آمل آورد و قصر خود را در آنجا برپا داشت. در سال 795 هـ. ق امير تيمور گوركاني آمل و ساري را غارت كرد و فرمان قتل عام ساكنان آن ها را صادر كرد و سه قلعه مهم از جمله ماهان سر را با خاك يكسان كرد. از آن پس آمل روبه ويراني نهاد. آمل جديد در جوار شمال آمل قديم بنا شده است وامروزه يكي از شهرهاي آباد و زيباي شمال ايران به شمار مي رود.

اما بناهای تاریخی شهرستان آمل:

آبشار شاهان دشت:در 65 کیلومتری شهر آمل در جاده هراز و مسیر منتهی به شهر تهران در ارتفاعات مشرف به روستای زیبا و ییلاقی شاهان دشت در کنار جاده و رود خانه هراز / این آبشار پراب دائمی و عظیم با شکوهی وصف ناپذیر خودنمائی می کند. آبشار شاهان دشت با ارتفاع نزدیک به 50 متر از بزرگترین آبشارهای مازندران است.

البته جاده فرعی منشعب از جاده هراز تا این آبشار حدود 10 دقیقه فاصله دارد و پس از خاتمه جاده از روستای شاهان دشت 15 دقیقه پیاده روی دارد.

امامزاده عبدالله (ع):

این زیارتگاه مهم در 12 کیلومتری جنوب غربی آمل در دامنه های سرسبز البرز شمالی قرار دارد. مسیر دسترسی به آن نیز از خروجی شهر به طرف تهران آغاز و پس از 4 کیلومتر در ابتدای جاده هراز به دو راهی امامزاده عبدا... (ع) می رسد که در غرب جاده و رود هراز بطرف امامزده عبدا... ادامه می یابد.

ساختمان اصلی امامزاده عبدا... با معماری بسیار زیبا در سال 1343 با عظمتی خاص بنا شد. در داخل حرم و روی مقبره ضریحی از طلا و نقره به طول 463 و عرض 375 و ارتفاع 275 سانتی متری قرار دارد که بدست هنرمندان اصفهانی ساخته شد.

تصویر شاه:

در 65 کیلومتری جنوب شهر آمل در جانب غربی رود و جاده هراز و تونل بایجان کنار محور ارتباطی تهران به آمل قراردارد. زمان ناصرالدین شاه و به دستور وی نقش برجسته سنگی زیبایی بر سینه کوه و مشرف به رود هراز کنده شده که در آن ناصرالدین شاه به همراه چندتن از امرای کشوری و لشکری نشان داده شده است.

قلعه شاهان دشت: به ملک قلا معروف است و در 65 کیلومتری شهر آمل و مسیر منتهی به تهران در ارتفاعات مشرف به روستای شاهان دشت بر روی کوه هرمی شکل کنار روستای ییلاقی شاهان دشت و دره رود و جاده هراز قرار گرفته و ک برای مسافران مسیر هراز و محور ارتباطی تهران به آمل قابل مشاهده است.این قلعه متعلق به ملک بهمن آخرین سلطان سلسله استندار لاریجان بوده است.

گنبد ناصرالحق و شمس طبرسی:

این دو بنای تاریخی کنار یکدیگر در حاشیه شمالی شهر آمل منطقه چاکسر و در جانب غربی بلوار شهید بهشتی آمل قرار دارند. ساختمان آجری آنها متعلق به قرن نهم هجری قمری بوده و بنای ناصرالحق آرامگاه وی است که در سال 304 هجری قمری در این مکان به خاک سپرده شد و گنبد دیگر متعلق به شمس طبرسی از فقها و علمای آمل است.

بقعه میرحیدر آملی:

بنای اصلی آن متعلق به قرن 6 هجری قمری بوده که در دوران مختلف بازسازی شده اما شکل اولیه را حفظ کرد. این ساختمان آجری با برج 8 ضعلی و گنبد هرمی با ارتفاع 12 متر نزدیکی گنبدهای ناصرالحق و شمس طبرسی در منطقه چاکسر آمل وبلوار شهید بهشتی قرار دارد.

آتشکــده:

علیرغم شهرت این بنا به آتشکده، شکل ظاهری آن چندان با کاربرد آن تناسب ندارد. احتمالاً مکان اصلی آن آتشکده بوده که پس از اسلام آوردن مردم آمل شکل آن تغییر یافته است.

این بنای عظیم آجری و مربع شکل در کنار بلوار شهید بهشتی شهر آمل در منطقه چاکسر قرار دارد.

بقعه تاریخی میر بزرگ:

ازمهمترین بناهای تاریخی مازندران است که زمان سلطنت شاه عباس صفوی در سال 1020 هجری قمری روی مدفن میرقوام الدین مرعشی بنیانگذار سلسله مرعشیان مازندران در اواخر قرن هشتم هجری قمری ساخته شد و در مرکز بافت قدیم شهر آمل در سبزه میدان و کنار مصلای بزرگ قرار دارد. این ساختمان از لحاظ ویژگی های معماری گنبد سردرب ها ، کاشی کاری و کیبه ها کم نظیر است. مساحت آن 781 مترمربع و مصالح عمده آن آجر است.

علاوه بر میربزرگ اماکن فراوانی در شهر آمل وجود دارد که دفاتر خدماتی مسافرتی می توانند برای بازدید در شهر همه آنها را در برنا مه خود بگنجانند.

امامزاده ابراهیــم(علیه السلام):

این بنا مربع شکل است و بدنه آجری و گنبد هرمی شکل آن در قرن نهم هجری در شهر آمل ساخته شد و در ابتدای بلوار طالب آملی قرار دارد.بر درب صندوق چوبین روی مرقد / کتیبه های زیبایی به خط رقاع حک شده که طبق مفاد آنها، مزارمتعلق به ابومحمدابراهیم از فرزندان امام موسی الکاظم(علیه السلام)است.

امامزاده قاســـم(علیه السلام):

بنای مرقد این امامزاده متعلق به قرن هشتم هجری قمری است و درمحله پایین بازار آمل کنار بلوار شهید بهشتی قرار دارد. از لحاظ شکل دارای ویژگی هایی است که آن را منحصر به فرد نموده. بطوریکه مانند آن در مازندران دیده نمی شود. بنای 8 ضلعی با گنبدی کوتاه روی یک صفحه قرار دارد. که باآجر تزئیناتی روی آن صورت گرفته است.

خانه اربابي - حمام اشرف آمل-پل دوازده پله-چشمه هاي آب گرم آهن ياآب فرنگي-آب معدني استراباكو-

چشمه آب گرم آب اسك-آب گرم رينه ودرياچه ساهون ازدیگرمناطق دیدنی آمل است که همه ساله هزاران مسافروگردشگربرای ثبت خاطرات خوش خود اتخاب می کنند./س

برچسب ها: اختصاص ، جاذبه ، گردشگری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.