سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بجنورد/

تولید 200 راس بزغاله به روش تلقیح مصنوعی درخراسان شمالی

با اجرای طرح ترکیبی بز به روش تلقیح مصنوعی 200راس بزغاله در خراسان شمالی تولید شد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، معاون بهبود تولید دامی سازمان جهاد و کشاورزی خراسان شمالی گفت : طرح ترکیبی بز به روش تلقیح مصنوعی سرویکال با استفاده از اسپرم منجمد بز آلپاین بر روی 214 راس بز در روستای امام دره در بخش راز و جرگلان بجنورد انجام شده بود.

مبارکی با توضیح این طرح افزود : تعداد ی بز سیدر گذاری شده "همزمان کننده "250 راس ،بز تلقیح شده 214 راس ،131 بز زایش شده از تلقیح ،63 بز دو قلو زاییده و بقیه بزها تک قلو زا هستند تعداد بزغاله های تولید شده 200 راس است .

وی در مورد مزایای اجرای این طرح در استان ،اضافه کرد: با توجه به شرایط توپوگرافی منطقه و فرهنگ مردم که بیشتر به دنبال پرورش بز و گوسفند در استان هستند با این روش می توانیم توسعه بحث پرورش گوسفند در استان داشته باشیم .

معاون بهبود تولید دامی سازمان جهاد و کشاورزی استان خاطر نشان کرد: در استان حدود 2 میلیون و 600 هزار راس گوسفند و بز وجود داردکه حدود 450 هزار راس بز در حال پروش است .

وی هدف از اجرای این طرح را ایجاد گله های آمیخته شیری در مناطق روستایی جهت افزایش تولید و افزایش بهره وری اعلام کردو گفت: این طرح موجب رونق اقتصادی دامداران خصوصا گوسفندان و بز داران می شود.

مبارکی تفاوت این بزغاله ها با بزغاله های بومی را در بزرگ بودن جثه ،افزایش زایش و شیر دهی بالا در آینده عنوان کرد ./س

برچسب ها: بزغاله ، تولید ، دام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.