سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک متخصص کودکان :

تغذیه مناسب کودکان ، از بیماریهای بزرگسالی پیشگیری می کند

یک متخصص کودکان با بیان اینکه عادت به تغذیه سالم را باید از کودکی شروع کرد گفت: تغذیه سالم دوران کودکی می تواند از بسیاری بیماریهای بزرگسالی پیشگیری نماید.

دکتر ناهید عزالدینی زنجانی متخصص کودکان در گفتگو با خبرنگار علمي پزشکي باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه عادات غذایی از دوران کودکی شکل میگیرد و سلیقه های غذایی در هیمن سنین پایه گذاری می شود گفت : به همین دلیل عادت به تغذیه سالم را باید از دوران کودکی شروع کرد.

وی با اشاره به اینکه تغذیه مناسب دوران کودکی می تواند در پیشگیری از بسیاری از بیماریهای سنین بزرگسالی مانند دیابت ، چاقی، بیماریهای قلبی عروقی ، بالا بودن کلسترول خون ، پرفشاری خون و پوکی استخوان و آلرژی های غذایی نقش داشته باشد تصریح کرد: در این میان نقش تغذیه کودک با شیر مادر در پیشگیری از بیماریهای فوق بسیار چشمگیر است.

متخصص کودکان ادامه داد : بررسی های انجام شده در کشور نشان داده که هنوز فراوانی چاقی در سنین خردسالی زیاد نیست اما اختلالات چربی خون متاسفانه قابل توجه و رو به افزایش است چرا که اصول تغذیه سالم رعایت نمی شود .

وی با اشاره به اینکه برخلاف دوسال اول زندگی که حدود 50 درصد انرژی دریافتی شیرخوار از چربی تامین می شود بعد از دو سالگی باید 30 درصد انرژی دریافتی کودکان از چربی باشد که پژوهش های متعدد نشان داده که رسوب چربی در سرخرگ ها به ویژه آئورت و شریان های کرونر از اوایل عمر شروع می شود و در جوامعی که سطح کلسترول خون در کودکی بالاتر از حد طبیعی بوده فراوانی ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی در سنین بزرگسالی بیشتر بوده است .

دکتر عزالدینی زنجانی در پایان با بیان اینکه در کودکان یک تا 5 سال باید از مغز گردو ، پسته ، بادام ، بادام هندی و زیتون ، عسل ، خرما ، ماهی ، میوه ها و سبزی ها و ... بیشتر استفاده شود خاطرنشان کرد: باید تلاش شود که مصرف چیپس ، پفک ، همبرگر، کالباس ، سس ، نوشابه ، سیب زمینی سرخ شده را با حداقل رسانده و استفاده نشود./س

برچسب ها: کودک ، غذا ، بزرگسالی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.