سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مازندران/

توصیه‌های تغذیه‌ای برای بیماران دیابتی در ایام نوروز

کارشناس علوم تغذیه و رژیم درمانی گفت: بیماران دیابتی در روزهای تعطیل و عید نوروز روند درمان را به تعویق نیاندازند به دلیل اینکه این موضوع می‌تواند بیماران را با مشکلات جدی روبرو کند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،سمیه صمدی، اظهار کرد: یکی از اصول مهم درمان بیماران دیابتی رعایت نظم در روند درمانشان است.

وی ادامه داد: از اصول اساسی در روند درمان رعایت رژیم غذایی توصیه شده به بیماران دیابتی، انجام ورزش‌های روزانه، مصرف به موقع داروها و تزریق انسولین است.

کارشناس علوم تغذیه و رژیم درمانی از بیماران دیابتی خواستار شد: این بیماران در روزهای تعطیل و عید نوروز روند درمان را به تعویق نیاندازند به دلیل اینکه این موضوع می‌تواند بیماران را با مشکلات جدی روبرو کند.

صمدی یادآور شد: در واقع بیماران با تدبیر خود می‌توانند تعطیلات نوروز را به فرصتی برای کنترل بهتر بیماری تبدیل کنند.

وی خاطرنشان کرد: استراحت، خواب کافی و انجام فعالیت‌های بدنی مناسب می تواند تعطیلات خوب، فراموش نشدنی و فارغ از مشکلات دیابت را برای بیماران فراهم کند.

کارشناس علوم تغذیه و رژیم درمانی اظهارداشت: بیماران دیابتی می‌توانند مقدار کمی شیرینی خشک بخورند و آجیل را نیز تا 2 قاشق غذاخوری می توانند استفاده کنند.

صمدی افزود: تاکید ما در رعایت رژیم غذایی برای بیماران دیابتی تعادل در استفاده از گروه‌های مختلف غذایی است.

وی با بیان اینکه در تعطیلات عید به دلیل اینکه اغلب افراد بیشتر وقت خود را صرف سفر دید و بازدید می‌کنند به طور معمول آب کمتری می خورند گفت: مصرف کم آب به ویژه برای بیماران دیابتی می تواند اختلالات مهمی در سلامتی افراد به جای بگذارد که از آن جمله سبب بروز یبوست و ناراحتی‌های گوارشی می شود.

کارشناس علوم تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه عید نوروز با سفر همراه است افزود: بیماران دیابتی به منظور سفر در ایام نوروز جهت حفظ سلامتی باید برنامه ریزی قبلی داشته باشند تا خطری این بیماران را تهدید نکند.

صمدی یادآور شد: قبل از سفر نیز باید امکانات مورد نیاز جهت کنترل قند از جمله دستگاه گلوکومتر، سرنگ انسولین و یا قرص را تهیه کنند تا در طول سفر دچار مشکل نشوند.

وی ادامه داد: بیماران دیابتی حتماً در اتوبوس، هواپیما و یا قطار مواد غذایی که حاوی کربوهیدرات هستند به همراه داشته باشند تا در صورت لزوم بلافاصله استفاده کنند.

کارشناس علوم تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: با ایجاد نظم و داشتن یک برنامه غذایی دقیق حتی در طول سفر نیز می توان قند خون را به خوبی کنترل کرد.

صمدی با بیان اینکه یادتان نرود دیابت عین یک دوست همه جا و همیشه حتی در تعطیلات نوروز باشماست افزود: رعایت رژیم غذایی و ورزش در تعطیلات نوروز را فراموش نکنید همچنین می‌توانید قند خونتان را ثابت نگهدارید و از تعطیلات عید لذت ببرید به شرط اینکه اعتدال در برنامه غذایی را رعایت کنید.

وی با اشاره به اینکه هر روز ورزش کنید و برنامه دارویی تان را نیز مانند سایر روزها با نظم رعایت کنید، گفت: در شرایطی که هستید استفاده به موقع از داروها و انسولین را فراموش نکنید، یادتان باشد بیماران دیابتی می‌توانند از گردش ، ورزش ، مهمانی و غذاهای سالم در کنار یکدیگر لذت ببرید.

کارشناس علوم تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: سعی کنید از بین مواد غذایی که در میهمانی‌های عید به شما تعارف می‌شود بیشتر چای بدون قند، میوه‌های کوچک و آجیل را تا دو قاشق غذاخوری در طول روز انتخاب کنید و هم چنین از خوردن میوه‌هایی که قند بالایی دارند از جمله موز و تنقلات پرکالری خودداری شود.

صمدی با تاکید بر اینکه از خوردن آجیل در زمان نزدیک به شام و ناهار خودداری شود، گفت: از بین غذاهایی که در میهمانی‌ها برای شام و ناهار ارایه می‌شود از غذاهای کم کالری، کم چرب و کبابی انتخاب شود.

وی یادآور شد: همچنین بیماران دیابتی می‌توانند از سالاد بدون سس و نیز سبزی‌ها به میزان دلخواه میل کنند و بهتر است غذایتان را با سالاد آغاز کنید.

کارشناس علوم تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه نباید از دو تا سه میوه در طول روز استفاده شود، گفت: یادتان نرود استفاده بیش از حد از گروه میوه‌ها می تواند در کنترل قند خون اختلال ایجاد کند.

صمدی افزود: بیماران دیابتی همیشه یادشان باشد که هدف از مهمانی‌های عید زیاد غذا خوردن نیست، باید از اینکه در کنار خانواده تان لذت ببرید.

وی خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید دید و بازدیدها و سفرهای نوروزی نظم خواب افراد را بهم نزند به دلیل اینکه اختلال در خواب می‌تواند سلامتی بدن افراد را با خطر مواجه کند.
برچسب ها: مازندران ، دیابت ، نوروز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.