سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بجنورد/

وزارت علوم، نشریات علمی پژوهشی را به صورت الکترونیکی بپذیرد

نشریات علمی پژوهشی می توانند به صورت الکترونیکی منتشر شوند به شرطی که وزارت علوم این شکل تازه را بپذیرد و با تغییرات روز هماهنگ باشد.

 

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد ، به نقل از ستاد خبری اولین نمایشگاه نشریات تخصصی کیومرث اشتریان، استاد دانشگاه تهران و سردبیر فصل نامه تخصصی سیاستگذاری عمومی در حاشیه برگزاری نخستین نمایشگاه نشریات تخصصی با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر مجلات علمی پژوهشی با مشکلات مالی عدیده روبرو هستند که بخشی از این مشکلات به قیمت و گرانی کاغذ مربوط می شود این در حالی است که یکی از راه حل های مناسب برای حل معضل بودجه و کاغذ، این است که نشریات علمی پژوهشی با تیراژ پایین، مثلاً 50 عدد چاپ شوند و بیشتر بر انتشار الکترونیک متمرکز شویم و این نشریات را به صورت Ejournal بشناسیم.

رییس سابق دانشکده خبر ادامه داد: اما این کار مستلزم این است که وزارت علوم، این شکل نو از انتشارات را بپذیرد و با تغییرات روز هماهنگ باشد تا بخشی از مشکلات مالی این نشریات که ناشی از گران شدن کاغذ و حمل و نقل است، برطرف شود به خصوص که دانشگاه ها برای چاپ و انتشار نشریات علمی پژوهشی هیچ بودجه ای ندارد.

این استاد دانشگاه همچنین درباره روند کاری نشریات علمی پژوهشی گفت: یکی از چالش های اساسی در روند تهیه و تدوین این مجلات، استانداردهای علمی است. اگر واحدی که در وزارت علوم، مجلات را رتبه بندی می کند، برای این منظور و متدولوژی روش تحقیق هم جایگاه ویژه ای را در نظر بگیرد و نشریات را از این منظر هم بررسی کند، کیفیت این مجلات نیز تغییر می کند.

اشتریان افزود: بررسی متدولوژی نشریات به این دلیل اهمیت دارد که برخی از مجلات علمی پژوهشی، با استفاده از روابط، مقالات ضعیف منتشر می کنند و شان علمی یک نشریه را پایین می آورند بنابراین وجود یک کمیته یا برد تخصصی متدولوژی در واحد ارزیابی مجلات، این مشکل را حل می کند.

سردبیر فصل نامه تخصصی سیاستگذاری عمومی، کمک دولت به نشریات علمی پژوهشی را راه اشتباهی برای حمایت از این نشریات ارزیابی کرد و گفت: مجلات و به خصوص مجلات علمی پژوهشی باید به تنهایی مشکلشان را حل کنند و نباید به لحاظ مالی به دولت یا سازمان های دولتی وابسته باشند.

اولین نمایشگاه نشریات تخصصی به همت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه در سالن حجاب تهران گشایش یافت و تا 20 اسفند ماه در این مکان ادامه می یابد./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.