سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه/

خانواده ها همراه با فرزندانشان چهارشنبه سوری را جشن بگیرند

یک روانشناس معتقد است، توضیح خانواده ها پیرامون خطرات استفاده از مواد آتش زا در چهارشنبه سوری برای فرزندانشان و همراهی آنان با کودکان و نوجوانانشان در برپایی این جشن می تواند تا حد زیادی مانع از آسیب دیدن نوجوانان در این جشن شود.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

جواد تجر چهارشنبه سوری را جشن آتش بیان کرد و گفت: آتش در نزد ایرانیان باستان نماد روشنی، پاکی، زندگی و تندرستی است و مردان و زنانی در آن دوران به اسم آتش افروزان که پیام آور جشن اهورایی بودند به شهرها و روستاها رفته و با آوازها، سرودها و حرکات نمایشی به جشن و شادی می پرداختند و نیروی فزاینده ای را به مردمان آن زمان می دادند که بر افسردگی و غم چیره شوند.

او با بیان اینکه این جشن رنگ و بوی مذهبی هم داشته، گفت: مردمان در آن دوران هفت بوته آتش به نماد هفت فرشته روشن می کردند و از روی آن به نشانه مددخواهی می پریدند تا زردی که امروزه در علم روانشناسی نماد غم و بیماری بوده را از خود دور کرده و سرخی را که آن نیز در علم روانشناسی امروز نماد شادی و سلامتی است، بگیرند.

وی با ابراز تاسف از اینکه این جشن باستانی که با هدف گسترش شادی و نشاط در دوران باستان برگزار می شده، امروزه با استفاده از مواد آتش زای خطرناک موجب آسیب و آزار رساندن به دیگران شده، گفت: در دوران گذشته ازهیچ وسیله خطرناک و آسیب رسانی برای برپایی این جشن استفاده نمی شد، ولی امروزه با ورود مواد محترقه و آتش زای خطرناک به این آیین، خطر آسیب بسیار بیشتر شده است.

به گفته این روانشناس، دوران نوجوانی دوران خود محوری استو نوجوان احساس می کند هیچ عاملی نمی نتواند به او آسیب برساند و او آنقدر قدرت دارد که می تواند دست به کارهای خطرناک بزند وآسیب نبیند.

تجر گفت: در این دوران باید سعی کنیم کنترل مثبتی بر روی نوجوانان داشته باشیم و زمینه های شادی بی خطر و سالم را برای آنان فراهم کنیم.

تجر گفت: کودکان و نوجوانان نیاز به شادی و تخلیه سالم و بی خطر هیجانات خود دارند که باید این زمینه را برای آنان فراهم کرد.

او با بیان اینکه تاکنون نتوانسته ایم این زمینه ها را برای نوجوانان فراهم کنیم، گفت: بهتر استبرای برگزاری این آیینمکان هاییدر نظر گرفته شود تا نوجوانان به همراه خانواده های خود به آنجا رفته و به شادی بپردازند.

تجر معتقد است: رسانه ها می توانند با فرهنگ سازی در زمینه فلسفه این جشن تا حد زیادی از مخاطراتآن جلوگیری کنند و به مردم این را یاد بدهند که این جشن با فلسفه ایجاد شادی و نشاط برگزار می شده، نه آسیب و آزار رساندن به خود و دیگران.

وی با بیان اینکه در قالب جشن های اینچنینی می توان حتی مسائل فرهنگی و اخلاقی را به کودکان و نوجوانان آموزش داد،گفت: با در نظر گرفتن مکانی برای برگزاریاینجشنهم می توان همبستگی اجتماعی نوجوان را شکل داد و هم می توان مراسم جشن را به شکل کنترل شده و بی خطری برگزار کرد./س

برچسب ها: کرمانشاه ، چهارشنبه ، سوری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.