سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قزوین/

نهایی شدن اجرای برنامه پزشک خانواده در قزوین

اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در استان قزوین نهایی شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، رئیس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در همایش نحوه استقرار برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در استان قزوین که در سالن اجتماعات مرکز آموزشی درمانی ولایت برگزار شد، بیان کرد: دستورالعمل نهایی اجرای این برنامه بر اساس نسخه اقتصاد مقاومتی ویژه استان قزوین است و مدل فعلی برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع که در استان قزوین اجرا خواهد شد تفاوت چندانی با مدل قبلی ندارد و فقط نحوه پرداخت و انجام هزینه‌ها کمی متفاوت خواهد بود و در این مدل منابع توزیع شده بین سطح یک و دو، به ویژه نیروهای ارائه دهنده خدمت بهتر خواهد شد.

محمد شریعتی ادامه داد: در این برنامه پزشک مراقبت های لازم را بر اساس بسته‌های خدمتی ارائه می‌دهد و در واقع نقش دروازه بان را دارد، یعنی همه مراجعات از زمان اجرای برنامه در گام اول فقط توسط پزشک خانواده انجام می شود.

وی افزود: پزشک خانواده صد در صد مراجعات، به غیر از موارد اورژانس را می‌پذیرد و در ساعات خارج از ساعت کاری پزشکان به ویژه شب‌ها، از هر 10 نفر پزشک، یک نفر می‌تواند پاسخگوی بیماران بوده و به شکل نوبتی ارائه خدمت کند.

رئیس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع اظهار کرد: در سطح دو، همه واحدهای تخصصی و فوق تخصصی هر شهرستان، کمیته ای به نام کمیته مدیریت و درمان تخصصی "مودت" را تشکیل می‌دهند که نماینده واحدها بوده و با حضور نمایندگانی از دانشگاه، بیمه، پزشکان خانواده و فرمانداری، کار هماهنگی را بر عهده دارد.

در ادامه رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: پیش از این، برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در دو استان فارس و مازندران اجرا شده است ولی به لحاظ بحث های خاصی که مطرح شد، تغییراتی در آن اعمال شد، بحث های کارشناسی اجرای این برنامه با همفکری مدیران و کارشناسان حوزه درمان و بهداشت وزارت بهداشت، ستاد اجرایی پزشک خانواده و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت گسترده انجام شده است.

علی اکبر زینالو اضافه کرد: در نهایت با توجه به متفاوت بودن شرایط در استان ها، مقرر شد برنامه پزشک خانواده بر اساس شرایط اجتماعی، اقتصادی و تخصصی هر استان پیش بینی شود.

همچنین مدیر مرکز مدیریت شبکه مرکز بهداشت استان قزوین ضمن ارائه گزارشی از وضعیت سرشماری ورود اطلاعات در استان و شهرستان ها و اطلاعات ثبت نام تیم سلامت در سامانه 1590 به تفکیک شهرستان ها، اظهار داشت: وضعیت اتصال به سامانه در مراکز بهداشتی درمانی و پایگاه های بهداشت شهری 100 درصد است.

هاشم علیجانی ادامه داد: در مراکز روستایی با توجه به هماهنگی به عمل آمده با شرکت مخابرات، تا پایان اردیبهشت 1392 تمامی مراکز بهداشتی درمانی روستایی نیز به سامانه متصل خواهند شد.

در ادامه این همایش، با تشکیل سه کارگروه سطح یک و دو برنامه پزشک خانواده و بخش IT ، نمایندگان هر گروه گزارش نهایی نظرها و پیشنهادهای گروه خود را بیان کردند که از جمله پیشنهادهای مطرح شده؛ نحوه محاسبه تخمینی سرانه، اعضای کمیته مودت و نقش آنان، اعتبارات داخلی بیمارستانی در کارگروه سطح دو، میزان پرداختی فرانشیز، نحوه تنظیم لیست و انعقاد قراردادها، پرداخت‌های به موقع سازمان های بیمه گر و بحث ماماها در کارگروه سطح یک بود.

منبع:خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: پزشک ، خانواده ، قزوین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.