سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه/

شیوع هپاتیت B در کشور در حال کاهش است

مسئول بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه، پیشگیری در زمینه بیماری هپاتیت B را از جمله اولویت های بهداشتی کشور بیان کرد و گفت: به نظر می رسد با اقدامات انجام شده در زمینه پیشگیری از این بیماری، شیوع آن در کشور در حال کاهش است.به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

دکتر حسین بیگلری گفت: با توجه به بررسی های انجام شده در دهه 80 برآورد شد که دو تا سه درصد جمعیت کشور ناقل مزمن این بیماری باشند که با توجه به انجام چند مرحله واکسیناسیون از سال 72 تا کنون و با چند دوره فراخوان جوانان متولد 68 تا 71 که در آن اکثر افراد زیر 24 سال که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند واکسینه شدند، به نظر می رسد که در حال حاضر شیوع این بیماری در کشور کمتر شده است.

بیگلری بیماری هپاتیت را التهاب کبد بیانو اضافه کرد: این بیماری می تواند در اثر عوامل ویروسی، عوارض دارویی و یا تجمع بافت چربی در کبد ایجاد شود.

وی با بیان اینکه شش نوع هپاتیت A، B، C، D، Eو Gوجود دارد، هپاتیت نوع B را شایع ترین و مهم ترین نوع هپاتیت در کشور بیان کرد.

به گفته مسئول بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه،راه انتقال این نوع هپاتیت خون و فرآورده های خونی آلوده که می باشد که می تواند از طریق مادر به جنین، ارتباط جنسی، سرنگ و سوزن آلوده و تتو و خالکوبی منتقل شود.

ویبا تاکید بر اینکه تمامی گروه های در معرض خطر این بیماری باید هر چه سریعتر نسبت به تزریق واکسن این بیماری اقدام کنند، نوزادان، افرادی که در حوزه کاری خود با خون و فرآورده های خونی در تماس اند از جمله پزشکان و پرستاران، بیماران مبتلا به بیماریهای مزمن کبدی و خونی از جمله بیماران دیالیزی، تالاسمی و هموفیلی، اعضای خانواده بیماران مبتلا به هپاتیت Bو آتش نشانها و رفتگران شهرداری را از جمله گروه های هدف تزریق واکسن هپاتیت B بیان کرد.

بیگلری با بیان اینکه هپاتیت B در بسیاری از موارد بدن علامت بوده، دوره نهفتگی این بیماری بعد از ورود ویروس به بدن را از یک تا شش ماه و یا بیشترمتغیر دانست و گفت: در صورت فعال شدن ویروس هپاتیت B بعد از این دوره علائمی همچون بی اشتهایی، تهوع، سردرد، کوفتگی عضلات، درد مفاصل و در نهایت زردی چشم در افراد بیمار ظاهر می شود.

او با گفتن این جمله که همه افراد مبتلا به هپاتیت B نیاز به درمان ندارند، اضافه کرد: ویروس تا زمانیکه نهفته است نیاز به درمان نداشته و افراد بهتر است ارزیابی های شش ماهه را در خصوص فعال شدن این ویروس انجام دهند و به محض فعال شدن آن به پزشک مراجعه و نسبت به درمان آن اقدام کنند.

بیگلری گفت: فعال شدن این ویروس می تواند شخص را در معرض ابتلا به سرطان کبد قرار دهد و از طرف دیگر در مواردی نیز می تواند به شکلی حاد و یا برق آسا ظاهر شود که در این صورت می تواند خطر مرگ را برای افراد در پی داشته باشد.

به گفته مسئول بیماریهای واگیردار مرکز بهداشت استان کرمانشاه،درمانهای دارویی این بیماری تا حد زیادی می تواند در درمان این بیماری موثر واقع شود.

بیگلری گفت: بیماران هموفیلی، دیالیزی و تالاسمی، خانم های باردار در سه ماهه سوم بارداری، بیماران مبتلا به زردی با داشتن علائمی همچون درد شکم، حالت تهوع و تیرگی ادرار و معتادان تزریقی باید هر شش ماه یکبار خود را نسبت به این بیماری ارزیابی کنند تا در صورت وجود این بیماری هر چه سریعتر نسبت به درمان آن اقدام کنند./س

برچسب ها: کرمانشاه ، هپاتیت ، کاهش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.