سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سنندج/

در نوروز کجاي ايران را بگرديم؟(363)

پل های تاریخی سنندج که در دوران صفویه ساخته شده اند و هنوز مورد استفاده مردم قرار میگیرند

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  سنندج، قشلاق بر روی رودخانه قشلاق و در ابتدای ورود به شهر سنندج از مسیر همدان در سمت شمال راه احداث شده و با توجه به شباهت زیاد‏ی که به پلهای دوره صفویه دارد احتمالا در همان دوران ساخته شده است. این پل به طور کامل با آجرهایی با ابعاد ۵×۲۵×۲۵ ‏سانتی متر ساخته شده ‏و ملاط آن ساروج است. پل از دو دهانه بزرگ به عرض ۸.۷۵ ‏متر و چهار چشمه کوچک به عرض ۵ متر تشکیل شده ‏است و حدود ۹۰ متر طول دارد. عرض پل ۵.۸۰ متر و ضخامت پایه ها ۶.۳۰ متر میباشد. در دو طرف پایه های پل، موج گیرهایی تعبیه شده ‏که موج گیرهای شمالی مثلثی شکل و موج گیرهای جنوبی مدور می باشند.
د‏وکتیبه قدیمی در بدنه پل وجود دارد. کتیبه بزرگتر دارای تاریخ ۱۱۸۴ و کتیبه کوچک د‏ارای تاریخ ۱۳۳۴ ه.ق است که اولی تاریخ احداث و دومی تاریخ تعمیر پل را نشان می دهند.
پل شیخ
 این پل نیز به سبک دوره صفوی و بر روی رودخانه قشلاق در ۸ ‏کیلومتری شمال سنندج احداث شده است. طول پل ۵۳.۵ متر، پهنای آن ۵.۳۰ متر و ارتفاع آن از سطح رودخانه ۷.۶۰ متر میباشد. پل اولیه دارای ۶ دهانه به شکل جناقی پنج و هفت بوده است که سه طاق سمت غربی آن به علت آسیب دیدگی، در دوره پهلوی اول به صورت رومی بازسازی شده اند./س
برچسب ها: پل ، تاریخی ، قشلاق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.