سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روحانی در دیدار اعضای حزب همکاری ملی:

باید به مدیریت صحیح و شایسته‌سالار بازگشت

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اينکه باید به مدیریت صحیح و شایسته‌سالار بازگشت و بر مبنای برنامه‌ ریزی درست عمل کرد گفت: تصمیمات فردی، آنی و بی‌ مطالعه و ایجاد جوی که افراد نتوانند در آن نظرات‌شان را به راحتی ابراز کنند، نتیجه‌ای جز ایجاد مشکلات ندارد.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، "حجت‌الاسلام حسن روحانی" که در دیدار اعضای حزب «وحدت و همکاری ملی»، سخن می‌گفت، بر لزوم ریشه‌یابی مشکلات کنونی کشور تأکید کرد و راه حل آنها را استفاده از توان و فکر همه نیروها و افراد صاحب‌نظر و شایسته دانست.
 
وی با طرح این سؤال که مشکلات را چگونه باید حل کرد، گفت: باید بررسی کنیم که معضلات چگونه به ‌وجود آمده و علی‌ القاعده، برای حل آنها باید به سراغ از بین بردن عوامل ایجاد آنها و یافتن راه صحیح برای بازگشت به مسیر درست باشیم.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه مشورت در امور، فرمان قرآن کريم و دستور خداست، پیامد تعطیلی نظام‌های مشورتی و برنامه‌ ریزی را آسیب رسیدن جدی به مدیریت صحیح کشور دانست.
 
روحانی تصریح کرد: تعطیلی نهادهایی چون سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی که مرکزی برای مشورت، برنامه ‌ریزی و نظارت بود، شورای اقتصاد که تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی کشور را انجام می‌داد و در بحث‌های اقتصادی مشورت ‌کرده و در نهایت به تصمیم می‌ رسید و شورای پول و اعتبار که بر نشر اسکناس و نقدینگی و حتی سود بانکی نظارت داشت، باعث مشکلاتی در مدیریت کلان اجرایی کشور شده است.
 
وی در ادامه با یادآوری این نکته که باید از تجارب اجتماعی و سیاسی افراد مختلف برای مدیریت کشور بهره گرفت، بر شایسته‌سالاری به عنوان یک اصل در مدیریت و یک ضرورت برای جلوگیری از انزوای افراد نخبه و در نتیجه به هدر رفتن منابع انسانی و جلوگیری از آسیب رسیدن به سرمایه انسانی و حتی سرمایه اجتماعی تأکید کرد.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این موضوع که بخشی از مشکلات اقتصادی فعلی کشور، ناشی از عدم توجه به قوانین اقتصادی و تجارب مختلف جهانی در این زمینه است، گفت: راه ‌حل مشکلات کنونی بازگشت به عقلانیت، قانون و مشورت است.
 
روحانی با تأکید بر اینکه «باید به مدیریت صحیح و شایسته‌سالار بازگشت و بر مبنای برنامه‌ ریزی درست عمل کرد»، افزود: تصمیمات فردی، آنی و بی‌ مطالعه و ایجاد جوی که افراد نتوانند در آن نظرات‌شان را به راحتی ابراز کنند، نتیجه‌ای جز ایجاد مشکلات ندارد.
 
وی در خصوص نقش و وضعیت احزاب در جامعه نیز، توضیح داد: احزاب در دنیا، هم نقش تصمیم‌سازی و هم نقش نظارت را دارند و هم در انتخابات نقش اول را ایفا می‌کنند.
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: در کشور ما ساختار سیاسی بر اساس سیستم حزبی بنیان‌گذاری نشده و درست است که تشکیل حزب آزاد است ولی شرایط به‌گونه‌ای بوده که حزب قدرتمندی پا نگرفته‌اند.
 
روحانی افزود: احزاب در ایران جایگاه خود را پیدا نکرده‌اند و مورد حمایت قرار نگرفته‌اند؛ در حالی که اگر احزاب تقویت نشوند و جایگاه خود را پیدا نکنند، تصمیم‌گیری‌های مهم با مشکلاتی مواجه خواهد بود.
 
وی متذکر شد: حزب که فقط برای ایام انتخابات نیست بلکه کارکرد حزب باید تربیت نیروی سیاسی و اجتماعی لایق باشد؛ حزب باید افراد را جذب کند و پرورش و رشد و بالا بیاورد.
 
روحانی با بیان اینکه «حزب می‌ تواند بهترین فیلتر باشد»، خاطرنشان کرد که «احزاب می‌ توانند نقش بسیار ارزشمندی در جامعه داشته باشند».
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دلایل تاریخی وجود دارد که حزب شکل نمی‌ گیرد، گفت: «گاهی کارکردهای احزاب به گونه‌ای بوده که نتوانسته اعتماد مسئولان را جذب کند».
 
وی با تأکید بر اینکه «وجود احزاب سراسری و قوی در کشور می‌تواند به ارتقای کیفی انتخابات کمک کند»، افزود: در بعضی کشورها صرفاً حزب نقش فیلتر را بازی می‌ کند و پس از رقابت فراکسیون‌های درون حزبی، در نهایت به یک نامزد از هر حزب می‌ رسند اما حزب باید پس از انتخابات نیز بر کار مجریان نظارت کند و در تصمیم‌سازی‌‌ها فعال باشد.
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه یک بخش بزرگ از مشکلات ما اقتصادی است و مشکل بعدی نیز به فرهنگ مربوط می شود، گفت: اگر رئیس‌ جمهور آینده به توسعه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی توجه لازم داشته باشد، می ‌تواند موفق باشد.
 
روحانی افزود: امروز سیاست خارجی ما در مسائل اقتصادی، سیاسی و حتی اجتماعی تأثیر گذاشته است.
 
وی در ادامه، بخشی از مشکلات اخلاقی و اجتماعی و فرهنگی‏‌ای که در جامعه وجود داشته و گاهی در بداخلاقی‌های روابط شخصی و میان‌فردی نیز بروز می‌کند را ناشی از فشار مشکلات معیشتی و اقتصادی دانست.
 
روحانی گفت: باید شرایط معیشتی مردم را بهبود بخشیم و سپس به توسعه اقتصادی بپردازیم؛ مگر بدون رشد اقتصادی می‌توان عزت‌مند بود و آیا با گسترش بیکاری و تورم، عزت مفهومی دارد؟
 
وی تصریح کرد: وقتی بسیاری از خانواده‌ها، یک یا دو نفر بیکار دارند، پدر و مادرها چطور می‌توانند تحمل کنند که فرزندان تحصیل‌کرده‌شان بیکار باشند؟
 
«اسراف که فقط در مصرف آب و برق نیست؛ اگر از دانش و مهارت افرادی که با پول این مردم درس خوانده‌اند استفاده نکنیم، اسراف کرده‌ایم؛ ضمن آنکه نباید از یاد برد که شغل باید در خور شخصیت و تخصص افراد باشد».
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش پایانی سخنانش اظهار داشت: دولت می‌گوید در طول این هشت سال 800 هزار کارمند از کار منفک شده‌اند اما مجلس می‌گوید که 234 هزار نفر منفک شده‌اند.
 
روحانی با طرح این پرسش که «مگر می‌ شود آمارها این‌ قدر با هم متفاوت باشند؟»، تآکید کرد: با این تفاوت‌ها در ارائه واقعیت‌های اجتماعی، اعتماد در جامعه آسیب می‌بیند.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: روحانی ، وحدت ، مجمع
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.