سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بجنورد/ رییس موسسه فرهنگی اکو:

تعداد نشریات علمی پژوهشی باعث افتخار مدیریت علمی کشور است

در سال های اخیر تعداد نشریات علمی پژوهشی آن قدر زیاد شده که قابل مقایسه با گذشته نیست و همین افزایش کمی مجلات در رشته های مختلف علمی باعث افتخار مدیریت علمی کشور است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد به نقل از  ستاد خبری اولین نمایشگاه نشریات تخصصی، دکتر حجه الله ایوبی، رییس موسسه فرهنگی اکو در حاشیه برگزاری این نمایشگاه با بیان این مطلب گفت: در سال های گذشته، یعنی زمانی که من و هم دوره ای هایم، فارغ التحصیل دوره دکترا بودیم، مجلات تخصصی و علمی پژوهشی انگشت شمار بود و ما برای انتشار ایده ها و نظراتمان در حوزه علوم سیاسی و روابط بین الملل مشکل داشتیم اما هم اکنون کمیت و کیفیت نشریات علمی پژوهشی ایران، با همین نشریات در منطقه قابل مقایسه نیست و از طرف دیگر با نشریات تخصصی کشورهای توسعه یافته قابل مقایسه است.

وی ادامه داد: تنها مشکلی که پیرامون این مساله وجود دارد، فرایند سخت نگارش مقاله و فرمت های خاصی است که این نشریات را به رعایت فرمالیستی تحمیلی سوق داده است و تمام استادان دانشگاه و پژوهشگران باید از آن تبعیت کنند.

دکتر ایوبی همچنین گفت: از آنجاکه محققان و پژوهشگران درگیر مطالعه و تحقیق هستند، کمتر فرصت دارند که به مسائل فنی و نگارشی مقالات علمی پژوهشی بپردازند و حتی گاهی مطالب جدید و تازه آنها در قالب فرمت مقالات علمی پژوهشی نمی گنجد.

رییس موسسه فرهنگی اکو افزود: نتیجه سخت گیری فنی در نگارش مقالات علمی پژوهشی این خواهد بود که از یک سو، جامعه علمی کشور از بخشی از یافته های پژوهشگران محروم شوند و از سوی دیگر، نشریات علمی پژوهشی، جاذبه شان را از دست بدهند و روی کیوسک ها نیایند.

وی با تقدیر از روند کاری نشریات علمی پژوهشی در دولت نهم و دهم گفت: اگرچه نوشتن مقالات به زبان انگلیسی، کار بزرگی است و پژوهشگران و محققان کشور هم باید در این مسیر گام بردارند اما مجلات علمی پژوهشی داخل کشور نباید در این پروسه نادیده گرفته شوند چراکه ایران در نگاه کشورهای فارسی زبان، جایگاه ویژه ای دارد.

دکتر ایوبی درخصوص برگزاری اولین دوره برگزاری نمایشگاه نشریات علمی پژوهشی گفت: برگزاری نمایشگاه نشریات تخصصی، ابتکار باارزشی است چراکه نمایشگاه هایی مثل نمایشگاه بین المللی کتاب و مطبوعات، به یک مراسم و آیین تبدیل شده و بازدید از آن، وقت زیادی از محققان و پژوهشگران می گیرد به همین دلیل هم لازم بود فضای آرام تری برای قشر علمی کشور فراهم شود تا حضور آنها معنادار باشد و در جریان آخرین اتفاقات علمی کشور قرار گیرند. /س


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.