سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بجنورد/ در نشست عرفان‌های کاذب عنوان شد؛

بهترین راه برای رفع جذب فرقه‌های کاذب مدیریت رسانه است

نشست تخصصی با موضوع عرفان‌های کاذب با موضوع بررسی علل پیدایش عرفان‌های کاذب با سخنرانی دکتر پرویز فارسیجانی در دانشسرای نمایشگاه نشریات تخصصی برگزار شد

 

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد ،به نقل از ستاد خبری اولین نمایشگاه نشریات تخصصی «دکتر پرویز فارسیجانی» دکترای الهیات با گرایش علوم قرآنی و صاحبنظر در حوزه فرهنگ و رسانه و استاد دانشگاه، درباره ‌مفهوم عرفان در زندگی بشری گفت: معنای لغوی عرفان را شناخت یا معرفت عنوان می‌کنند اما به صورت اختصاصی، عرفان را نوعی شناخت نسبت به ذات خدا، افعال، صفات و پیوند مکاشفه‌ای انسان با خدا می‌دانند. اصطلاح عرفان در اسلام از قرن دوم به بعد از زمانی آغاز شد که به عنوان یک علم مطرح شد و در قرن 7 و 8 هجری قمری به اوج خود رساند

وی افزود: عرفان به دلیل ضرورت ارتباط انسان با خدا، امری است که همه را به سمت عرفان سوق می‌دهد و به همین دلیل گرایش‌های عرفنی متعددی ایجاد کرده است.

فارسیجانی، تفاوت عرفان حقیقی و کاذب را از جهت روش و هدف آنها، دانست و بیان کرد: عرفان‌های حقیقی معتقدند که باید از مسیر شریعت و دین به هدف اصلی یعنی رسیدن به حقیقت دست یافت، اما عرفا‌ن‌ها یا بهتر بگویم فرقه‌های کاذب به شریعت التزام ندارند و هدف اصلی‌شان رسیدن به شادی یا امید زندگی کردن است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: آنهایی که هدف عرفان را بدون التزام به شریعت می‌دانند، عملاً از آن اطلاق به معنویت می‌کنند و می‌گویند می توان بدون شریعت به معنویت رسید که انحراف بزرگی ایجاد می‌کند. انحرافات به این دلیل ایجاد می‌شود که فرد فکر می‌کند، رسیدن به خدا مهم است و مسیرش مهم نیست و التزام به شریعت و دین را قبول ندارند.

وی با اشاره به اینکه عمده مخاطبان این فرقه‌ها، جوانان هستند، تاکید کرد: در حال حاضر اینترنت تنها رسانه و ابزاری است که صاحبان این فرقه‌ها از آن برای ترویج فرقه‌شان و جذب افراد استفاده می‌کنند. همچنین شبکه های اجتماعی به عنوان پلی میان افراد در دسترس قرار دارد و خیلی هوشمندانه از آنها با جذابیت های کم نظیری که دارند، بهره می‌گیرند و در این میان اگر کسی آگاهانه ورود پیدا نکند، دستاویز آنها خواهد شد.

دکتر فارسیجانی، استفاده هوشمندانه از رسانه‌ها را در این عرصه بسیار مهم تلقی کرد و گفت: در این زمینه ما بهره کافی را از رسانه ها نمی بریم در حالی که باید برنامه ریزی وسیعی در این زمینه صورت گیرد؛ حتی برخی از کتاب های اشو و پائولو کوئیلو در دانشگاهها به عنوان عرفان تدریس می‌شوند.

به گفته وی، مدیریت رسانه‌ها در تولید کارهای فاخر بهترین راه برای رفع جذب فرقه‌های نوظهور است./س

برچسب ها: جذب فرقه ، کاذب ، رسانه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.