سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سند تاريخي پيشگامي علما و روحانيت در اقتصاد مقاومتي

در سند تاريخي چند تن از علماي مشهور در 150 سال پيش عليه سلطه و تحريم اقتصادي بيگانه به منظور تشويق اقتصاد ملي آمده است: قبالجات و احكام شرعيه از شنبه به بعد روي كاغذ ايراني بدون آهار نوشته شود. اگر بر كاغذهاي ديگر نويسند، مهر ننموده و اعتراف نمي‌نويسيم؛ كفن اموات، اگر غير از كرباس و پارچه اردستاني يا پارچه‌هاي ديگر ايراني باشد، متعهد شده‌ايم بر آن ميت، ماها نماز نخوانيم.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، رهبر معظم انقلاب اسلامي در مرداد ماه امسال يكي از راه‌هاي عبور از مقطع حساس و سرنوشت‌ساز كنوني را جدي گرفتن اقتصاد مقاومتي خواندند و با تاكيد بر اين مسئله كه "‌اقتصاد مقاومتي يك شعار نيست، بلكه يك واقعيتي است كه مي‌بايست محقق شود.‌" فرمودند:
 
"‌يك بعد ديگر مسئله اقتصاد مقاومتي، تعادل در مصرف و مديريت مصرف است كه ما از توليد داخلي استفاده كنيم. اين را همه دستگاه‌هاي دولتي توجه داشته باشند ـ دستگاه‌هاي حاكميتي مربوط به قواي سه‌گانه ـ سعي كنند هيچ توليد غيرايراني را مصرف نكنند؛ همت را بر اين بگمارند. آحاد مردم هم مصرف توليد داخلي را بر مصرف كالاهائي با مارك‌هاي معروف خارجي ـ كه بعضي فقط براي نام و نشان، براي پُز دادن، براي خودنمائي كردن در زمينه‌هاي مختلف دنبال مارك‌هاي خارجي مي‌روند ـ ترجيح بدهند. خود مردم راه مصرف كالاهاي خارجي را ببندند.‌"
 
در همين خصوص يك سند تاريخي ضد سلطه اقتصادي بيگانگان به منظور تشويق اقتصاد ملي و اقتصاد مقاومتي در 150 سال پيش وجود دارد كه به پيشگامي روحانيت و علما در اين قضيه اشاره دارد.

اين سند بسيار قابل تامل و جالب تاريخي كه مربوط به سال 1241 شمسي است توسط علماي سرشناس مانند حجت‌الاسلام آقا نجفي اصفهاني، ثقةالاسلام حاج آقا نورالله، الاحقر حسين بن جعفر فشاركي، آقا شيخ مرتضي ريزي، جناب ركن‌الملك، آقا ميرزا محمدتقي مدرس، حاجي سيد محمد‌باقر بروجردي، حاجي ميرزا محمدمهدي جويباره‌اي، السيد ابوالقاسم الدهكردي، حاجي سيد ابوالقاسم زنجاني، آقامحمد جواد قزويني تنظيم و صادر شده، به اين شرح است:

« اين خدام شريعت مطهره با همراهي جناب ركن‌الملك، متعهد و ملتزم شرعي شده‌ايم كه مهماامكن بعد ذلك تخلف ننماييم؛ فعلا پنج فقره است:

اولاً: قبالجات و احكام شرعيه از شنبه به بعد روي كاغذ ايراني بدون آهار نوشته شود. اگر بر كاغذهاي ديگر نويسند، مهر ننموده و اعتراف نمي‌نويسيم. قباله و حكمي هم كه روي كاغذ ديگر نوشته بياورند و تاريخ آن بعد از اين قرارداد باشد، امضا نمي‌نماييم. حرام نيست كاغذ غيرايراني و كسي را مانع نمي‌شويم؛ ماها به اين روش متعهديم.

ثانياً: كفن اموات، اگر غير از كرباس و پارچه اردستاني يا پارچه‌هاي ديگر ايراني باشد، متعهد شده‌ايم بر آن ميت، ماها نماز نخوانيم. ديگري را براي اقامه صلوة برآن ميّت بخواهند. ماها را معاف دارند.

ثالثاً: ملبوس مردانه جديد كه از اين تاريخ به بعد دوخته و پوشيده مي‌شود، قرار داديم مهماامكن، هر چه بدلي در ايران يافت مي‌شود، لباس خودمان را از آن منسوخ نماييم و منسوج غيرايراني را نپوشيم و احتياط نمي‌كنيم و حرام نمي‌دانيم لباس‌هاي غيرايراني را، اما ماها ملتزم شده‌ايم حتي‌المقدور بعد از اين تاريخ، ملبوس خود را از منسوج ايراني بنماييم. تابعين ماها نيز كذلك و متخلف، توقع احترام از ماها نداشته باشند. آنچه از سابق پوشيده و داريم و دوخته، ممنوع نيست استعمال آن.

رابعاً: مهماني‌ها بعد ذلك ولو اعياني باشد، چه عامه، چه خاصه، بايد مختصر باشد. يك پلو و يك خورش و يك افشره. اگر زايد بر اين كسي تكلف دهد، ماها را به حضور خود وعده نگيرد. خودمان نيز به همين روش، مهماني مي‌نماييم. هرچه كمتر و مختصرتر از اين تكلف كردند، موجب مزيد امتنان ماها خواهد بود.

خامساً: وافوري اهل وافور را احترام نمي‌كنيم و به منزل او نمي‌رويم؛ زيرا كه آيات باهره: "ان المبذرين كانوا اخوان الشياطين"، " ولا تسرفوا انه لايحب المسرفين" ، " ولا تلقوا بايديكم الي التهلكه " و حديث " لاضرر و لاضرار" ضرر مالي و جاني و عمري و نسلي و ديني و عرضي و شغلي آن محسوس و مسري است و خانواده‌ها و ممالك را به باد داده. بعد از اين، هر كه را فهميديم وافوري است به نظر توهين و خفت مي‌نگريم.

اسامي امضا‌كنندگان: حجت‌الاسلام آقا نجفي اصفهاني، ثقةالاسلام حاج آقا نورالله، الاحقر حسين بن جعفر فشاركي، آقا شيخ مرتضي ريزي، جناب ركن‌الملك، آقا ميرزا محمدتقي مدرس، حاجي سيد محمد باقر بروجردي، حاجي ميرزا محمدمهدي جويباره‌اي، السيد ابوالقاسم الدهكردي، حاجي سيد ابوالقاسم زنجاني، آقامحمد جواد قزويني.»
انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
حسن
۲۳:۲۰ ۰۹ فروردين ۱۳۹۲
با سال جهاد اقتصادی بسیار مناسبت دارد