سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان/

در نوروز کجاي ايران را بگرديم؟(347)

غار طرنگ، طولانی‌ترین غار استان کرمان از نوع آهکی ست که با محیط 28 و 3 دهم متر در شهرستان بافت قرار دارد و دارای مناظر و جلوه‌های طبیعی بسیار زیبا و شگفت انگیزی است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگارانِ کرمان:

این غار در فاصله 70 کیلومتری شهر بافت در استان کرمان واقع شده ، که در مجاورت روستای طرنگ و کوه طرنگ شهرستان بافت قرار دارد.

غارطرنگ یکی ازجاذبهای گردشکری شهرستان بافت است ، وجود دو چنار کهنسال بزرگ ، طبیعت بکر، درختان جنگلی ، دوسد بزرگ وآب فراوان وهمچنین مرقد مطهر امامزاده سید سلطان احمد درمجاورت این روستا بخصوص درفصل بهار این منطقه را به یکی از قطبهای گردشگری تبدیل کرده است .

نماینده سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در شهرستان بافت در مصاحبه با خبرنگارباشگاه خبرنگارانِ کرمان گفت: غار آهکی طرنگ به عنوان مهمترین وطولانی ترین غار استان کرمان یکی از قطب های گردشگری در جنوب غربی استان کرمان است.

مجتبی شفیعی با اشاره به اینکه این غار از جمله غارهای مناطق کوهستانی استان کرمان ودر فاصله 230 کیلومتری جنوب غربی شهر کرمان واقع شده است ،افزود: این غار صعب العبور بوده وفقط گروه های مختص کوهنوردی می توانند به درون این غار راه پیدا کنند.

وی با بیان اینکه این غار در سمت شرقی روستای طرنگ واقع شده است ،خاطرنشان کرد : برای رسیدن به کوه و غار طرنگ دره ای سرسبز با رودخانه ای زیبا وجود دارد که طول این دره پوشیده از درختان گوناگون همانند درختان گردو ،چنار ،(اُرس)بادام کوهی،بَنه و بوته های گل خرزهره است.

شفیعی تأکید کرد : در نزدیکی این غار چشمه ای زلال با آب پاکیزه و چندین درخت چنار بسیار تنومند و کهنسال وجود دارد که عرصه نسبتا وسیعی را سایه انداخته اند که می تواند مکان بسیار مناسبی برای اتراق و اقامت گروهها باشد .

وی تصریح کرد : رفتن به داخل این غار و پیمودن مسیر های ایمن آن تا رسیدن به انتهای مناطق خشک آن وابتدای حفرهای دارای آب احتیاج به راهنمایی افراد خبره وبا تجربه ای دارد که قبلا مسیرهای این غار را پیموده اند.

نماینده سازمان میراث فرهنگی در شهرستان بافت با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از 120هزار نفر از این غار دیدن کرده اند ،یادآور شد : از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 200هزار نفر از این غار بازدید کرده اند.

گویند سرای عاشقان است طرنگ/    محبوب زمین وآسمان است طرنگ/

دل را همه دانند که نور است خدا/     تن را همه دانند که جان است طرنگ//س

 

برچسب ها: غار ، طرنگ ، کرمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.