سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

«کتاب‌شناسی علامه مجلسی» منتشر می‏شود

مدیر گروه کتاب‌شناسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس از انتشار «کتاب‌شناسی علامه مجلسی» خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد محسن ناجی دارابی  در جمع خبرنگاران اظهارداشت: این گروه با هدف تهیه و تدوین فهرست کتاب‌های موجود در سطح کشور، برای تقویت توان علمی پژوهشگران در سال 1377 شروع به کار کرد.

وی تدوین فهرست آثار، رویت منابع در کتابخانه‌های مرجع سطح کشور از جمله کتابخانه آستان قدس رضوی و کتابخانه ملی را از اهم عملکرد این گروه بیان کرد.

ناجی دارابی تصریح کرد: عمده‌ترین فعالیت این کارگروه، تدوین و انتشار دوره‌ 12 جلدی «فهرست کتاب‌های فارسی شده‌ چاپی از آغاز صنعت چاپ تا سال 1383» با 60 هزار منبع است که در دو جلد پایانی به نمایه‌های مولفان و مترجمان و آثار اشاره شده است.

مدیر گروه کتاب‌شناسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس اظهار کرد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، به منظور سهولت بهره‌مندی محققان در استفاده از «فهرست کتاب‌های فارسی شده چاپی»، نسخه نرم‌افزاری آن را نیز در دست طراحی دارد.

وی با بیان اینکه تعداد آثار شیخ بهائی 7 هزار و 500 نسخه است، ادامه داد: در این راستا تاکنون 103 اثر علمی شیخ بهایی در زمینه‌هایی چون فقه، تفسیر، حدیث، رجال، نجوم، درایه، ریاضی، حساب و ... تحت عنوان «کتاب‌شناسی شیخ بهایی» شناسایی شده که به ترتیب اولویت تاریخ چاپ و ارزش ترجمه فهرست شده و در حال انجام است.

ناجی دارابی با اشاره به تهیه «کتاب‌شناسی فیض کاشانی» گفت: از کتاب‌شناسی رجال شیعه، تاکنون «کتاب‌شناسی فیض کاشانی» در هزار و 500 نسخه توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی منتشر شده که در آن 113 اثر از وی و 40 اثر منسوب به او شناسایی، تحلیل و بررسی و نسخه‌های خطی و چاپی آن باتوجه به میزان اهمیت معرفی شده است.

مدیر گروه کتاب‌شناسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی نسخه‌های خطی را به عنوان میراث فرهنگی گذشتگان که حاوی اطلاعات وسیعی در حوزه‌های مختلف علوم بوده دانست و تصریح کرد: توجه محتوایی به این مجموعه‌ها از اهم وظایف کتابداران و محققان است و برای این منظور طرحی برای فهرست کتاب‌های خطی نیز ارائه شده است/س 

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.