سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان/

جشن نوروز یا نوروز بایرامی در زنجان

مراسم عید نوروز در استان زنجان با شکوه بسیار خاصی برگزار می‏شود.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، در میان جشن‎های ملی، جشن‏های ویژه عید نوروز مهمترین و بزرگ‎ترین جشن ‏های استان زنجان به شمار می ‏رود.

گفتنی است، جشن‎های عید نوروز نخستین جشن ایرانیان است که از زمان پادشاهی جمشید مرسوم شده و در فرهنگ ایرانی به ثبت رسیده است.

نوروز یا به زبان محلی «بایرام» بزرگ‎ترین و شکوه مندترین جشن ایرانیان است که از هزاران سال پیش در نخستین روز سال نو با آیین‏ های ویژه و با شکوه بسیار در گستره ایران زمین برگزار می ‏شود.

در استان زنجان آداب نوروز همچون دیگر استان‎ها با مراسم‏های چهارشنبه‌سوری، خانه تکانی، سبزه عید، چیدن سفره هفت سین، خرید لباس نو و آداب دید و بازدیدهای نوروزی همراه است.

*دید و بازدید از بزرگ‏ترها در عید نوروز

در کنار همه اعیاد و آداب و رسوم در استان زنجان، حفظ حرمت و احترام به بزرگترهای فامیل و منطقه زندگی از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است به گونه‎ای که اولین روز و اولین منزلی که مورد دید و بازدید در اعیاد به ویژه عید نوروز قرار می‏گیرد منزل و خانواده بزرگ‎ترین عضو خانواده بوده و پس از آن دید و بازدیدها بر حسب بزرگی و حرمت و در نهایت فامیل نزدیک صورت می‎گیرد.

*عید نوروز و مراسم «هدیه بران» به تازه‏ عروس‏ها

همزمان با عید نوروز در استان زنجان مرسوم است که برای تازه عروس‏ها هدایایی به عنوان عیدی برده می ‏شود.

در این مراسم خانواده عروس و داماد شادی‏ کنان هدایای خود را در داخل سینی و پارچه‏های سنتی چیده و روی سر یکی از دختران مجرد فامیل می‏ گذارند و به خانه زوج جوان می ‏روند.

دادن هدیه به تازه عروس‏ها در همه مناطق استان زنجان مرسوم است و هر منطقه و روستایی آداب ویژه خود را در این زمینه دارد.

*عید در خانواده‏های داغ دیده

گفتنی است، مردم استان زنجان در ایام عید مراسمات دیگری نیز دارند که از جمله این مراسم ‏ها می ‏توان به روشن کردن آتش در روز چهارشنبه‌سوری در خانه‏ ای فردی که یکی از اعضای خانواده ‏اش از دنیا رفته است، اشاره کرد.

همچنین روز نخست عید نوروز خانواده صاحب عزا مجلسی را به عنوان عید متوفی برگزار می ‏کنند و همه دوستان و آشنایان برای دلداری و ادای حرمت دور آن‌ها جمع می‏ شوند.

*گره زدن سبزه‎ها و آرزوهای جوانان

لازم به ذکر است که در پایان تعطیلات 13 روزه نوروزی اهالی استان زنجان به گردشگاه‏های طبیعی و به دامنه کوه‎ها و باغ‎ها پناه برده و آخرین روز تعطیلی‎های نوروز را با صرف ناهار در بیرون از خانه و گره زدن سبزه به پایان می‏ رسانند.

در روز طبیعت یا 13 فروردین جوانان استان زنجان با نیت قلبی برای گره زدن سبزه‏ها آرزوهای خود را از خداوند خواسته و برای برآورده شدن آن دعا می ‏کنند.

گره زدن سبزه عید نوروز در روز طبیعت شادی و نشاط بسیار زیادی را در دل جوانان ایجاد کرده و این رسم محلی با وجود سپری شدن سال‏ها همچنان پا برجا است.

مردم با گره زدن سبزه‎ها غبارها را از دل خود بیرون کرده و خود را برای آغاز سال جدید آماده می‎کنند.

*آداب و رسوم مردم زنجان در اعیاد

مردم شهر زنجان با توجه به قدمت تاریخی و فراز و نشیب‎های بسیار در طول زمان خود، آداب و رسوم، فرهنگ و خصلت‎های ویژه‎ای دارند.

گفتنی است، رسم‎های مختلف و خلق و خوی اقوام مختلف طی سال‏های طولانی شکل گرفته، سینه به سینه به افراد یک جامعه منتقل می‌شود و در طول سال‎ها، زنده و پا برجا می‎ماند.

مراسم اعیاد مذهبی و ملی، مراسم عمومی و عزا، نوع لباس پوشیدن و جشن‎های محلی جزو آداب و رسوم مردم شهر زنجان به شمار می‎روند که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است./ج1

برچسب ها: نوروز ، زنجان ، آداب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.