سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدرنیته در جهان امروز گردشگر جذب نمی کند

مدرنیته جایی در جلب نظر گردشگران ندارد و گردشگران خارجی در ایران جذب بوی نان محلی و دست ساخته های سنتی می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمد شریف ملک زاده معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در مراسم افتتاح خانه گردشگری استان ها در مجموعه تاریخی نیاوران با اشاره به نقش این خانه در ایجاد همدلی و تعامل و تبادل آخرین دستاورد های حوزه گردشگری، گفت: خانه گردشگری استان ها متعلق به مدیران استان ها و بخش خصوصی  است که امید است شاهد برگزاری هفته گردشگری استان ها و آیین و سنت ها و آداب و رسوم اقوام ایرانی در سراسر کشور باشیم .

وی با تاکید بر لزوم شناخت آداب و رسوم ، سنن ، صنایع دستی و همچنین دستبافته های طوایف و اقوام ایرانی اظهار داشت: این مهم از طریق خانه گردشگری استان ها محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: هر هفته در مجموعه فرهنگی، تاریخی نیاوران شب های فرهنگی استان ها جشن گرفته خواهد شد که به این منظور مجموعه به صورت رایگان در اختیار استان ها قرار خواهد گرفت.

وی افزود: در راستای تشکیل خانه گردشگری در استان های کشور، مجموعه فرهنگی، تاریخی سراسر کشور در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد گرفت.

معاون رئیس جمهور با اشاره به نقش شناخت سنت ها در نزدیکی و همدلی میان طوایف و اقوام ایرانی گفت: خانه گردشگری استان ها در مجموعه تاریخی، فرهنگی نیاوران سرآغاز تشکیل خانه های گردشگری در استان های دیگر است.

وی با تاکید بر لزوم پاسداشت هنر منحصر به فرد ایرانی، خاطر نشان کرد: برگزاری هفته ها و شب های استان ها در فرهنگی، تاریخی نیاوران آغاز می شود و از این طریق گامی در جهت توسعه داخلی گردشگری در کشور برداشته خواهد شد. 

ملک زاده با بیان اینکه یکی از مشکلات بخش گردشگری در کشور را تمرکز  بر جاذبه گردشگری مجموعه تخت جمشید و چند مجموعه ویژه دانست و گفت: ابنیه و محوطه های تاریخی بی‎همتا و مهمتر از تخت جمشید در کشور ناشناخته باقی مانده است.
 
وی افزود: آثار طبیعی، تاریخی و جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان تا کردستان، چهارمحال بختیاری وكهكيلويه و بويراحمد و دیگر استان های کشور  مغفول مانده است. 

وی خاطر نشان کرد: پدیده‏ای طبیعی چشمه‌های گِلفشان چابهار در استان سیستان و بلوچستان یکی از جاذبه های گردشگری در سطح ملی و بین المللی که با وجود ظرفیت و پتانسیل جذب گردشگر، ناشناخته باقی مانده است.

*** موزه میراث هنر در کاخ نیاوران افتتاح می شود


رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با تاکید بر نگاه ویژه به صنایع دستی و هنرمندان این حوزه گفت: متاسفانه، استادکاران و هنرمندان صنایع دستی با وجود خلق آثار بزرگی برای ایرانی ها ناشناخته ماندند.

وی ادامه داد: در راستای معرفی هنر صنایع دستی و همچنین موسیقی و نقاشی ایرانی، موزه میراث هنر در مجموعه تاریخی و فرهنگی کاخ نیاوران تا 20 فروردین ماه افتتاح خواهد شد.

ملک زاده خاطر نشان کرد: موزه میراث هنر مکانی برای آشنایی با خلاقیت ، نوآوری و بزرگی ملت ایران در حوزه های مختلف است.

وی تصریح کرد: این موزه مجموعه ای از افکار هنرمندان بزرگان صنایع دستی ، سینما، موسیقی و فرهنگ خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه حوزه میراث فرهنگی نسبت به موسیقی سنتی ایرانی – اسلامی غفلت شده است گفت: موسیقی سنتی ایران بازگو کننده فرهنگ و اندیشه های ایرانی و گویای سخت کوشی ملت است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، ثبت جهانی ردیف موسیقی ایرانی را یاد آور شد و افزود: برگزاری آیین پاسداشت ردیف موسیقی ایرانی برای سال 92 در دستور کار معاونت میراث فرهنگی کشور قرار گرفته و به زودی شاهد اجرای این آیین خواهیم بود.

وی خاطر نشان کرد: سنت در موسیقی ایرانی برگرفته از افکار و هویت اسلامی که در مقایسه با موسیقی کشورهای دیگر متفاوت و منحصر به فرد است.

ملک زاده با تاکید بر نقش توسعه گردشگری در صعود اقتصادی کشور، گفت: دیپلماسی جهانی نفت به عنوان عامل تنش هاي سياسي منطقه اي و فرامنطقه اي ،خیلی کشور جهان سوم را جهان سومی کرده است.

*** جشنواره ملی صدای عشایر الگوی ساده دیپلماسی گردشگری است

معاون رئیس جمهور گردشگری را دیپلماسی گفتگوی میان ملت ها و تمدن ها عنوان کرد و افزود: ديپلماسي گردشگري ضمن آشنایی ملت ها با دیگر ، صلح و امنيت در جهان را به ارمغان مي آورد.

وی ادامه داد: دیپلماسی عمومی در وزارت خارجه و دیپلماسی نفت در وزارت نفت تعریف شده و امروز بایستی  از سوی میراث فرهنگی دیپلماسی گردشگری  به عنوان نقطه آغاز فعالیت های اقتصادی و سیاسی کشور در دستور کار قرار گیرد.

وی جشنواره ملی صدای عشایر را نمونه ساده ای از تحقق دیپلماسی گردشگری دانست و اظهار داشت: جشنواره صدای عشایر می توانست در عرصه بین المللی تاثیر گذار باشد و در این جشنواره صمیمیت و صداقت و منش و روحیات اقوام بزرگ ایرانی به نمایش گذاشته شد.

ملک زاده ادامه داد: رجوع به گذشته و پیشینه فرهنگ اصیل عشایر و روستاییان نقش موثری در هویت بخشی و موفقیت  امروز ما در عرصه های ملی و بین الملی داشته است.

وی تصریح کرد: در تاریخ غرب و اروپا ظرفیتی برای جذب گردشگری وجود ندارد ولی امروز گردشگری صنعتی و پیشرفته در این کشور ها در جهت جذب گردشگر تبدیل به گردشگری بومی شده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خاطرنشان کرد : مدرنیته جایی در جلب نظر گردشگران ندارد و گردشگران خارجی در ایران جذب بوی نان  و دست ساخته های  محلی و سنتی می شود.  

****صدای موسیقی سنتی ایرانی در جاده های کشور می پیچد 


وی ادامه داد: موسیقی پاپ و جاز نمی تواند جایگزین موسیقی اصیل ایرانی شود ولی موسیقی سنتی در عرصه بین المللی هنوز به طور کامل شناخته نشده است.

وی افزود: در جهت معرفی هر چه بیشتر موسیقی اصیل ایرانی ، فرهنگ ، پوشاک و غذای ایرانی جشنواره های مختلفی در کشور برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: در نوروز 92 با هماهنگی های صورت گرفته با کانون جهانگردی و اتومبیل رانی ، با بیش از 30 دستگاه اتوبوس کاروان بهار در اتوبان ها، پارکینگ ها و هتل های سراسر کشور، موسیقی سنتی ایرانی – اسلامی اجرا خواهد شد. 

***تنوع غذای ایرانی در رستوران ایرانی فراموش شد


رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با تاکید بر تغییر منوی رستوران و هتل های ایرانی در جذب گردشگران گفت: با جایگزینی غذاهای ایرانی و سنتی استان های مختلف در منوی تکراری و همیشگی هتل ها و رستوران ها بدون لزوم معرفی جاذبه های ایران، جاذبه غذای ایرانی گردشگر را جذب می کند.

وی منوی رستوران های ایرانی را تاسف بار دانست و گفت: سفره های هفت رنگ غذاهای سنتی و شیرینی های محلی نقش موثر در جذب گردشگر دارد و بایستی غذا و نوشیدنی های ایرانی در هتل ها و مهمانپذیر ها معرفی شود.

ملک زاده همچنین در ادامه به لزوم معرفی غذاهای محلی در طی هفته گردشگری در خانه گردشگری استان تاکید کرد و افزود : می توان به طریق قرارداد هایی از پتانسیل اقوام و عشایر ایرانی در مراکز اقامتی برای تغییر منوهای غذاها بهره برداری کرد.

وی با اشاره به اینکه استانی محروم در کشور به لحاظ میراث طبیعی، فرهنگی و گردشگری وجود ندارد گفت: استان های محروم به لحاظ برخی زیر ساخت ها به لحاظ پتانسیل و ظرفیت گردشگری نسبت به شهر های توسعه یافته در جایگاه برتری قرار دارند.

معاون رئیس جمهور در پایان با اشاره به برگزاری مراسم ملی استقبال نوروز با حضور رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در راستای برگزاری مراسم ملی استقبال نوروز در ساعت 9 صبح در سالن اجلاس سران ، جلسه بعد از ظهر هیات دولت به ساعت 7 صبح منتقل شده است.

بر اساس اين گزارش اجراي آيين هاي نوروزي اقوام ايراني از جمله تبالي و نوروز خواني، برپايي نمايشگاه ظرفيت هاي گردشگري 31 استان کشور و برپايي سفره بزرگ هفت سين نوروزي از جمله بخش هاي مختلف اين مراسم است.

همچنین مراسم ملي استقبال از نوروز با حضور شماري از مقامات لشکري و کشوري، شخصيت هاي فرهنگي و هنرمندان گشايش مي يابد و با برنامه هاي متنوع و جانبي تا ظهر ادامه خواهد داشت./عب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.