سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رودهن/

ایران رتبه دوم شبکه بین المللی جامعه ایمن را دارد

دبیر کارگروه جامعه ایمن شهرستان پردیس گفت: ایران بعد از کشور چین، رتبه دوم شبکه بین المللی جامعه ایمن را به لحاظ تعداد شهرهای الحاق شده به این جامعه را دارد.

ˈاباصلت رحمتیˈ درگفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن به تاریخچه جهانی شکل گیری جامعه ایمن اشاره کرد و گفت: در سال 1985 در کانادا به دنبال انفجار مواد شیمیایی که موجب کشته شدن جوان 19 ساله ایی شد، دوستان این جوان با تشکیل NCO فعال در پیشگیری از حوادث، فعالیت خود را برای کاهش آسیب ها آغاز کردند.

وی ادامه داد: مفهوم جامعه ایمن بطور رسمی در نخستین کنفرانس جهانی جلوگیری از حوادث و آسیبها در سپتامبر 1989 در استهکلم سوئد به وجود آمد که در این کنفرانس بیانیه ای برای جامعه ایمن مبنی بر اینکه ˈتمامی افراد بشر باید از ایمنی و تندرستی یکسانی برخوردار باشندˈ مطرح شد.

دبیر کارگروه جامعه ایمن شهرستان پردیس با بیان اینکه شهر فالکوپینگ سوئد، از نخستین جوامعی بود که در سال 1975 برای همه سنین و همه موقعیت ها به کنترل آسیب ها دسترسی پیدا کرد، افزود: این دسترسی با یک سازمان و روش جدیدی انجام نشد بلکه نتیجه همکاری ها، کوشش های سازمان های موجود و انجمن های خیریه در آن جامعه بود.

رحمتی خاطرنشان کرد: تاریخچه شکل گیری جامعه ایمن در ایران با طرح پیشگیری از حوادث در قالب جامعه ایمن در برگزاری کارگاهی از طرف وزارت بهداشت و درمان در سال 74 با شرکت سازمانهایی که به نحوی مسوول پیشگیری از حوادث بودند، تشکیل و ارائه شد که این طرح از همان سال در پنج دانشگاه علوم پزشکی کشور به صورت پایلوت در یک شهرستان منتخب به اجرا در آمد که این شهرها شامل تهران، گیلان، خراسان، بوشهر و اراک بودند.

وی ادامه داد: در سال 83 که نمایندگان WHO یعنی اعضای هیات علمی دانشگاه کارولنیسکای سوئد از روند اجرایی طرح در این شهرها بازدید کردند که نتیجه آن پذیرفته شدن شهرستان کاشمر در استان خراسان از زیر مجموعـــــــه دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان نخستین کاندیدای بین المللی جامعه ایمن از ایران بود.

این مقام مسوول ادامه داد: از سال 86 تاکنون شهرهای شیراز، اصفهان، مشهد، کرج، قم، کهریزک و اندیشه در حال الحاق به شبکه بین المللی جامعه ایمن هستند و نیز مناطق 22 گانه تهران مجوز الحاق را اخذ و عضویت شبکه بین المللی جامعه ایمن را دریافت نموده اند.

رحمتی با بیان اینکه 300 شهر از 38 کشور جهان کارنامه الحاق به شبکه بین المللی جامعه ایمن را کسب کرده اند، افزود: شهرستان پردیس نیز در راستای ارتقای سطح ایمنی منطقه، با تشکیل دبیرخانه ˈجامعه ایمنˈ سه کارگروه را بر اساس اولویت تشکیل داده است.

دبیر کمیته راهبردی جامعه ایمن شهر پردیس کارگروه پیشگیری از حوادث ترافیکی، کار، کارخانه و منزل و محیط‏های آموزشی برای گروه‏های سنی مختلف را از اولویت‏های برنامه این کمیته خواند و گفت: در راستای هماهنگی و تعامل بین کارگروه ها جلسات متعددی برگزار شده است تا بتوانیم سطح وسیعی از آسیب های شهر پردیس را که نیازمند بررسی است، کنترل کنیم.

وی بیان کرد: ایران در بین دیگر کشورهای جهان، رتبه دوم را در شبکه بین المللی جامعه ایمن دارد و تهران نیز توانست در کنار دیگر شهرهای کلان کشور امتیاز مطلوبی را کسب کند.

رحمتی گفت: کمیته بین المللی جامعه ایمن با دعوت از اساتید متخصص بین المللی در جهت افزایش سطح دانش مدیران کارخانجات و کارگران به دنبال کاهش حوادث احتمالی در جامعه صنعتگر تلاش دارد./س


برچسب ها: ایران ، جامعه ایمن ، حوادث
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.