سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست:

تردد خودرو هاي فرسوده از علل عمده آلودگي هوا

قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست، تردد خودرو هاي فرسوده را از علل عمده آلودگي هوا برشمرد

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران علي محمد شاعري در خصوص لزوم نوسازي خودرو هاي فرسوده به دليل وضعيت بحراني آلودگي هوا در كلان شهر ها به ويژه در تهران گفت: يكي از علل عمده آلودگي هوا و مشكلات زيست محيطي كشور تردد خودرو هاي فرسوده است.
 
قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست افزود: بر اساس گزارش هاي اعلام شده، خودرو هاي فرسوده در حدود 15 تا 20 برابر خودرو هاي نو و استاندارد، سوخت مصرف مي كنند و به همين ميزان سبب آلودگي محيط زيست مي شوند.
 
معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه اظهار داشت: اميد است در راستاي از رده خارج كردن خودرو هاي فرسوده ، دولت، وزارتخانه ها، مجلس شوراي اسلامي، وزارت كشور، ستاد حمل و نقل و سوخت، شهرداري ها، معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي و مردم اين مهم را به عنوان يك اولويت پيگيري كنند.
 
به گفته وي چنانچه تمامي مسئولين به منظور از رده خارج كردن خودرو هاي فرسوده با يكديگر همكاري و تعامل داشته باشند مي توان اين معضل را برطرف نمود و شاهد تاثير نوسازي خودرو هاي فرسوده بر كاهش آلودگي هوا خواهيم بود كه در اين راستا به همراهي مردم نيز نقش بسزايي خواهد داشت.
 
وي تصريح كرد: تا كنون يك ميليون و 320 هزار دستگاه خودرو فرسوده از چرخه حمل و نقل خارج شده اند البته هنوز تعداد قابل توجهي خودروي فرسوده در انتظار نوسازي هستند كه از اين تعداد حدود 500 هزار خودرو فرسوده در كلان شهر هاي كشور در حال تردد هستند.
 
قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست افزود: خودرو هم مانند ساير كالا ها تاريخ مصرفي دارد كه پس از تاريخ انقضا نبايد به خودرو ها اجازه تردد داده شود اميد است حداكثر طي 3 سال آينده خودرو هاي فرسوده از چرخه حمل و نقل كشور خارج شده و خودرو هاي با استاندارد روز دنيا جايگزين اين خودرو ها بشود.
 
وي گفت: جايگزيني خودرو هاي فرسوده از تعهدات ستاد حمل و نقل و سوخت است كه طي سال هاي گذشته اقدامات مثبتي را انجام داده اند و انتظار مي رود در سال هاي آينده نيز بتواند با تامين منابع و تسهيلات بانكي مابقي خودرو هاي فرسوده را از چرخه حمل و نقل خارج نمايد، پشتيباني اين امر به عهده وزارت كشور، شهرداري ها، اتحاديه ها، صنوف مربوطه و مالكين خودرو است.
 
وي اظهار داشت: تامين نشدن منابع مالي مورد نياز در سال جاري سبب كند شدن روند نوسازي خودرو هاي فرسوده شد.
 
دكتر شاعري در پايان خاطر نشان كرد: به طور ميانگين در حدود 250 تا 300 هزار خودرو فرسوده تا پايان سال 90 نوسازي شدند و در سال 91 به دليل كمبود بودجه و منابع بانكي، اين ميزان به نصف كاهش پيدا كرد، به دليل تاثير قابل توجهي كه تردد خودرو هاي فرسوده بر آلودگي هوا مي گذارد لازم است با تامين منابع و پرداخت اعتبارات لازم سريعا نسبت به نوسازي سريعتر ناوگان فرسوده كشور اقدام شود./ل
برچسب ها: حفاظت ، محیط ، زیست ، خودرو ، فرسوده ، هوا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.