سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

در نوروز کجاي ايران را بگرديم؟(297)

“مسجد چوبی” برای اولین بار در سال 1325 با دیوارهای كاه گلی و سقف چوبی، با وسعت فعلی و در همین مكان بنا شد و در سال 1378 پس از مخروبه شدن مسجد اولیه، مسجد فعلی با شكل و شمایل جدید و با شیوه ای نوین در همان مكان احداث گشت.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،این مسجد اولین مسجد چوبی مقاوم در برابر زلزله در جهان و به وسعت دویست متر مربع و سقف آن به صورت شیروانی می باشد و دارای دو مناره هر كدام به ارتفاع 13متر از سطح زمین و وزن تقریبی 4تن می باشد و شكل ظاهری آن به صورت كشتی ای است كه گویی بطور وارونه روی زمین قرار گرفته است.

در اين گزارش آمده است : در مجموع 40 تن چوب در بنای آن بكار برده شده و ساخت آن حدود دو سال به طول انجامیده است. سه درب ورود و خروج و 5 پنجره در ساختمان بنا وجود دارد. اسكلت آن از نوع سازه های مقاوم در برابر زلزله و با ماندگاری طولانی و به شیوه Twobyfour یا Double ساخته شده است و آبدارخانه این مسجد، دارای كابینت ها، دیوارها و حتی سینی های چوبی است، كف و بخشی از دیوار آن به دلیل رعایت مسائل بهداشتی با كاشی و سرامیك پوشیده شده است.

گفتني است : چوب های مختلفی از درختان بارده و بی بر هم در ساختمان و هم در تزئینات داخلی از قبیل كتیبه ها، محراب و… به كار رفته است نظیر انواع كاج ها، اشن، سپیدار، گیلاس، گلابی، زبان گنجشك، گردو و توت. نورپردازی آن هارمونی ویژه ای از رنگ های شاد است كه به شب های آن محوطه، جلوه خاصی بخشیده است.»

شايان ذکر است : مسجد چوبی در فاصله 7 كیلومتری نیشابور بنا شده و سازنده آن فردی بنام مجتهدی می باشد. این مجتمع دارای موزه و كتابخانه، رستوران، فروشگاه، نانوایی، الاچیق های منحصر بفرد چوبی و سوئیت هایی است كه دیدن آن تداعی كننده پیوند و امتداد هنرمندان حال نیشابوری با نسل گذشته فرهیخته خود می باشد.

برچسب ها: مسجد ، چوبی ، سقف
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.