سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نوروز در تاجيکستان

مردم تاجیکستان عید نوروز را با اجرای آئین هاي سنتی خود جشن می‌گیرند.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در این ایام اماکن عمومی آکنده از عطر خوراکی‌های محلی و رنگ‌های شاد است. در غرفه‌های کوچک انواع نان و شیرینی و سفره‌های ویژه نوروز به نمایش گذاشته می‌شوند.



قبل از آمدن نوروز کودکان با برگزارى مراسم «گل گردانى» به ديگران پيغام فرا رسیدن بهار را مي رسانند.


تاجيک ها جشن نوروز را بر خلاف ایرانی‌ها به خیابان‌ها می‌کشاندند و همه در آن شرکت می‌کنند. در واقع نوروز در تاجیکستان فقط به خانه‌ها نمی‌آید بلکه تمام شهر را متحول می‌کند.



 پختن سمنو (یا سومانک در لفظ محلی) از فعالیت‌های ویژه زنان و دختران تاجيک است. 




تاجیک‌ها هم مانند ایرانی‌ها سفره هفت سینی می‌چینند که به آن سفره «دسترخان» می‌گویند، اما سفره آنها کمی با سفره هفت‌سین ایرانی تفاوت دارد. این سفره در حقیقت به هفت جزء خلاصه می‌شود که حرف نخست آنها با "سین" شروع می‌شود. اما اجزاء دیگر از جمله تخم‌مرغ رنگی، آینه و ماهی قرمز که در ایران بسیار متداول است در سفره‌های نوروزی تاجیک وجود ندارد. سپند (اسپند)، سبزی (هویج)، سمنک (سمنو)، سیب، سبزه (پیازچه)، سنجد و سمبوسه اجزاء این سفره هفت‌سین هستند.




تاجیک ها در نخستین روز عيد، به این امید که تا پایان سال زندگی شان شیرین باشد، صبحانه را با انواع غذاهای شیرین صرف می کنند.




دختران جوان در ایام نوروز لباس‌های اطلسی بر تن دارند و کلاهی سنتی بر سر می‌گذارند که در ایام نوروز، نماد فرا رسیدن بهار و زنده شدن دوباره‌ی طبیعت است. 



برچسب ها: آیین ، عید ، نوروز ، تاجیکستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.