سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

طراحي و ساخت نخستین دستگاه خم کن قوطی کشوردرتبریز

متخصصان گروه صنعتي تراکتورسازي ايران موفق به طراحي و ساخت نخستین دستگاه خم کن قوطي ، لوله و پروفيل با ويژگيهاي شاخص شدند.

نورزوي فرد از طراحان اين دستگاه درگفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، گفت: دستگاه طراحي شده قادر به خم کردن قوطي ها، لوله ها و پروفيلها در انواع سايزها، با کمترين تورفتگي مي باشد و عمل کشش و خم کاري را به صورت همزمان انجام مي دهد.

نورزوي فرد افزود: اين دستگاه براي اولين بار در کشور طراحي و ساخته شده و با قابليتهايي که دارد با ارزيابي که از صنايع دنيا نيز صورت گرفته نمونه و مشابهي با اين قابليت تاکنون رصد نشده است.

وي در مورد قابليتهاي ويژه اين دستگاه گفت: براساس استانداردهاي جهاني دستگاههاي خم کن موجود که در صنايع دنيا استفاده مي شود کاهش ضخامت خم در آنها 10 درصد ضخامت گوشتي پروفايل مي باشد که در دستگاه طراحي شده در داخل کشور به 5 درصد کاهش يافته است.

نورزوي فرد همچنين بدون کرنجه بودن، خم و کاهش تورفتگي از 3 ميليمتر استاندارهاي جهاني به 5/1 ميليمتر را از ديگر ويژگيهاي اين دستگاه در مقايسه با نمونه هاي مشابه خارجي دانست و گفت: دستگاه خم کن طراحي شده در داخل در مقايسه با نمونه هاي مشابه خارج در حد عالي مي باشد.

وي افزود: قيمت تمام شده دستگاه خم کن توليد شده در داخل يک بيستم قيمت خارجي بوده درحالی که هزينه دستگاه نمونه توليد شده 500 ميليون ريال برآورد شده است و درصورت اقدام به خريد آن از خارج از کشور مستلزم صرف هزينه نزديک به 10 ميليارد ريال مي باشد.

نورزوي فرد از روپس تاشو که در صنايع خودرويي بخصوص صنعت تراکتورسازي کارآيي دارد به عنوان يکي از نمونه هاياد کرد وافزود: روپس قبلاً بدون قابليت تاشويي و با استفاده از خم کاري ورقها و جوشکاري توليد مي شد و يا از خارج از کشور خريداري مي شد در حالي که ساخت آن هزينه و زمان بر بود و ضمنا کارآيي لازم را نيزنداشت اما امروزه با استفاده از دستگاه خم کاري با بيشترين قابليت و کمترين هزينه و مهمتر از همه بدون وابستگي به کشورهاي خارجي ساخته مي شود.

اين طراح صنعتي نياز سالانه به روپس تاشو را حداقل 18 هزار دستگاه اعلام کرد و گفت: قبلا نياز داخلي توسط کشورهاي خارجي تامين مي شد و روپس وارداتي 300 دلار قيمت داشت که ساخت آن در داخل و توسط دستگاه خم کن طراحي شده حدوداً 3 ميليون ريال مي باشد که سالانه 100 ميليارد ريال از خروج ارز جلوگيري مي کند.

وي يادآور شد که روپس تاشو تنها يکي از محصولات توليدي با استفاده از دستگاه خم کن طراحي شده نياز به دستگاه خم کاري در اکثر صنايع وجود دارد بطوري که در صنايع کشتي سازي، پتروشيمي، پالايشگاه، هوا فضا، پايپينک و هر جا که بحث از خم کاري بدون تورفتگي و کرنجه باشد اين دستگاه قابليت دارد.

نورزوي فرد از آمادگي گروه طراحان دستگاه خم کن براي تامين نياز داخلي خبر داد و گفت: گروهي که اين دستگاه را طراحي کرده اند اين توانايي را که در کمترين زمان و با حداقل هزينه هاي دستگاه طراحي شده را براي تامين نياز صنايع کشور توليد و در اختيار آنها براي قطع وابستگي قرار دهند.

گفتني است: اين دستگاه توسط گروهي از متخصصان گروه صنعتي تراکتورسازي ايران متشکل از آقايان اصغر نورزوي فرد، احمد بهشتي و در شرکت خدمات صنعتي طراحي و ساخته شده است./س

برچسب ها: طراحی ، ساخت ، خم کن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
پرهام
۱۷:۳۸ ۰۷ بهمن ۱۳۹۵
شما که بیشتر مشخصات خودتون رو گفتین تا مشخصات دستگاه رو!
دست کم عکس دو نمونه عملکرد خروجی دستگاه رو بذارید خودمون میفهمیم چی به چیه!!!
دمتون گرم
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۵ دی ۱۳۹۴
سلام لطفا قیمتش رو بفرستید