سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همدان/

در نوروز کجاي ايران را بگرديم؟(294)

مسجد جامع نهاونداز آثاردوره صفویه است که روی دامنه تپه ای در مرکز شهر نهاوند،مجاور بازار و در کنار ضلع شمالی میدان قیصریه واقع است.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان افزود: مسجد جامع نهاوند ازسادگی ویژه ای برخوردار است وتنها تزیین مسجد کتیبه سنگی کوچکی به ابعاد 50*25 سانتی متر و مربوط به دوره سلجوقیان است.
به گفته ایزدی ؛در اطراف این کتیبه و بالای آن به خط کوفی جملات "لا اله الا الله"و "محمد رسول الله"نوشته شده است و در بالای قوس محراب لوحه سنگی کوچکی نصب شده که شامل تاریخ مرمت مسجد در دوره صفویه است.
وی با اشاره به اینکه ارتفاع کف شبستان مسجد به کف خیابان حدود 5/5 متر است وبرای دسترسی به مسجد باید از25 پله بالا رفت افزود:این بنا دارای نقشه ای به شکل مربع مستطیل به طول تقریبی 17 وعرض12 متر است و چهار ستون قطورطاق و گنبد سقف مسجد را تحمل می کنند.
 مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان مصالح به کار رفته در بنای مسجد را شامل آجر با ملات گچ و خاک دانست وگفت: مسجد جامع نهاوند دارای سه در ورودی است؛یکی از درها به طرف بازار قدیمی بازمی شود و بالاتر از کف شبستان مسجد قرار دارد و2 در دیگر نیز به طرف حیاط قدیمی مسجد قرار دارند.
به گفته ایزدی این بنا در28/02/1365 به شماره1706 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است./س
برچسب ها: مسجد ، جامع ، نهاوند
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.