سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فیاضی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

چشم‌انداز مذاکرات ایران و 1+5 در سال جدید روشن است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: مذاکرات آتی ایران و 1+5 در اجلاس آلماتی می‌تواند مذاکراتی مثبت و سازنده‌تر از قبل و در راستای ثمره دادن نتایج آن باشد.

سيد جلال فياضي در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، با بيان اينكه مذاكرات ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در سال گذشته از روند قابل ملاحظه‌اي برخوردار بود، گفت: خوشبختانه سال گذشته مذاکرات ایران و آژانس به مراحل خوبی رسید كه در آخرين دور از اين مذاكرات پیشنهاد تدوین مدالیته‌اي برای ادامه اين همکاری‌ها از سوی طرف غربی اعلام شد.

وي با تاكيد بر اينكه این اقدام به كاهش تنش‌زدایی‌ها ميان روابط ایران و آژانس می‌انجامد، به يكي از مهم‌ترين دستاوردهاي جمهوري اسلامي ايران اشاره كرده و افزود: آخرین دستاورد كشورمان در سال گذشته، مسئله هسته‌ای بود که در نشست آلماتی همواره به این مهم تاکید شد.

فیاضی با بیان اینکه سیاست مقاومتی ایران توانسته در مقابل زیاد‌ه‌خواهی‌های غرب به پیروزی دست یابد، تصریح کرد: غربی‌ها با تعدیل پیشنهادات نامعقول خود در مذاکرات آلماتی امکان بررسی پیشنهادات جدید را در اختیار کشورمان قرار داده‌اند.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران طی سال گذشته همواره در تلاش بوده تا در جهت تنش‌زدایی،‌ اعتماد‌زایی و گسترش روابطش در منطقه و همچنین تاثیرگذاری بر مسائل منطقه اقدام کند که در این مسیر به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته است.
 
این کارشناس مسائل بین‌الملل مسئله هسته‌ای ایران را در چارچوب 2 دوره از مذاکرات ایران با آژانس و 1+5 در حال پیگیری دانست و اظهار داشت: همکاری‌های ایران و آژانس به دنبال تنظیم یک چارچوب در حال پیگیری بوده که در مذاکرات اخیر طرفین مذاکره‌کننده این روند را مثبت تلقی کرده‌اند.

فیاضی افزود: چنانچه ایران با آژانس بتواند بر سر تنظیم مدالیته به توافق رسیده و از سوی دیگر این سازمان ضمانت‌نامه‌های اجرایی لازم را برای عدم تکرار بهانه‌جویی‌های جدیدش انجام دهد و به صورت مستقل و در چارچوب مسائل فنی و حقوقی مسئله هسته‌ای کشورمان را پیگیری کند می‌توان چشم‌انداز روشنی برای ادامه این همکاری‌ها متصور شد.

وی با اشاره به نشست ایران و 1+5 دراجلاس آلماتی، تصریح کرد: ایران در این دور از مذاکرات با سیاست مقاومت خود نه تنها از حقوق بر حقش عقب‌نشینی نکرد بلکه توانست یک گام به جلو پیش رفته و در مقابل زیاده‌خواهی‌های طرف غربی فائق آید.

فیاضی با بیان اینکه تاکنون از پاسخ 1+5 به بسته پیشنهادی ایران که در 5 ماده در اجلاس مسکو مطرح شد جزئیاتی منتشر نشده است، خاطر نشان کرد: ادبیات طرفین گفتگو در این مذاکرات بیانگر آن است که طرف اروپایی به خواسته‌های ایران نزدیک‌تر شده، اما همچنان تا رسیدن به توافق نهایی فاصله دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان یادآور شد: مذاکرات آتی ایران و 1+5 در اجلاس آلماتی می‌تواند مذاکراتی مثبت و سازنده‌تر از قبل و در راستای ثمره دادن آن‌ها باشد.
 
انتهای پیام/


برچسب ها: آلماتی ، ایران ، غرب ، هسته ای
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.