باشگاه خبرنگاران - جدول اکران نوروز 92 اعلام شده "قاعده تصادف"، "رسوایی"، "تهران 1500"، "حوض نقاشی" و "رژیم طلائی" به علاوه یک فیلم سه بعدی ایرانی به نام "آقای الف" و "عشق" یعنی اثری پر سروصدا از فیلمساز کهنه کار اتریشی "میشائیل هانکه".
از اهمیت پخش نوروزی همه مطلع هستند زيرا یک اکران پر رونق در عید که بتواند پای مردم را به سالنهاي سينمايي باز کند، سال سینمائی مطلوبی را رقم خواهد زد.
برای جدول بندی اکران اصولی وجود دارد که مخاطبین هر فیلم را با توجه به فصل تکاپوی اجتماعی آن ها در نظر میگیرد و زمان اکران را تشخیص می دهد و مثلاً فیلمی که طیف تحصیل کرده و متفكر جامع مخاطب آن هستند، بهتر است در فصل پائیز اکران شود که دانشجوها و دانشگاهند یا فیلم کودک برای زمستان مناسب است، منتها هنگامی که بچه ها درگیر امتحانات نباشند عید هم فرمول های بخصوصی دارد که در مورد ایران (مناسب بودن اثر برای تماشای خانواده ها) مهمترین فاکتور به حساب می آید.
بسیاری گمان میکنند اثر نوروزی لزوماً باید شاد و مفرح و کمدی باشد اما چنین نیست بلکه هر اثری (کمدی و یا جدی) اگر مناسب تماشای خانواده ها باشد برای عید مناسب به نظر می رسد با این حساب یک ملودرام خانوادگی مثل "حوض نقاشی" یا "عشق" (اثر تحسین برانگیز میشائیل هانکه) برای نوروز مناسب هستند.
در مورد "قاعده تصادف" باید گفت شاید اثر خوبی باشد اما یک موضوع اجتماعی چالش برانگیز چندان با حال و هوای عید سازگار به نظر نمی آید مگر اینکه شرایط امروز جامعه توجیهی برای پخش آن در نوروز بوجود آورده باشد و "آقای الف" آخرین فیلم علی عطشانی که اولین سه بعدی ایرانی است تنها از جذابیت سه بعدی بودن برخوردار است و برگ برنده دیگری ندارد اما شاید همین هیجان نهفته در تیری دی بودن آن، این اثر را مناسب پخش نوروزی کرده باشد به هر حال اکران "آقای الف" جای فیلم دیگری را نمیگیرد.
و اما می رسیم به فیلم بهرام عظیمی،" تهران 1500" یک تمرین ضعیف انیمیشن سازی است که سعی کرده با طراحی چند کاریکاتور از هنرپیشه های معروفی مثل "هدیه تهرانی"، "بهرام رادان"، "مهران مدیری" و.. برای مخاطب قلاب بیندازد اما در و اقع این اثر از نظر بصری زیر خطر فقر است فصل اکران آن هم به طور مسلم عید نیست با این حساب میماند رژیم طلائی و رسوایی. رژیم طلائی کاری کمدی است که مخاطب متوسطی دارد و در حالی که بسیاری از آثار با کیفیت تر از نوبت اکران عید حذف کرده اند، جایگری چنین فیلمی در فهرست نورزوی ها عجیب است.
درباره "رسوایی" هم هر نوع بحثی بی فایده است چون سازنده آن از بچه های بالاست و چه تحلیل ها این فیلم را مناسب اکران عید بدانند و چه ندانند، به هر حال گل اکران سال در اختیار این آقا قرار خواهد گرفت و ما بیهوده آب در هاون نمیکوبیم و مخالفتی به عمل نمی آوریم.
چیزی که جای آن در میان آثار نوروزی امسال خالی به نظر میآید فیلم "چند بار دیدنی" است یعنی فیلمی که مخاطب در یکی دو هفته لااقل دوبار برای تماشای آن به سینما برود در ضمن اکران امسال طبق عرف چندسال اخیر که به تقلید از بعضی دوره های انتخابات ریاست جمهوری دو قطبی میشد، سعی کرده "حوض نقاشی" و "رسوایی" را مقابل هم قرار دهد تا شبهی از جنجال و رقابت بوجود آید اما ما برای رونق به فیلم خوب بیشتر از حاشیه نیازمندیم./ص
يادداشت از : میلاد جلیل زاده