سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا تورهای لحظه آخر ارزان هستند؟

«تور ترکیه سه شب و چهار روز فقط ۶۰۰ هزار تومان، پرواز ۲۴ ساعت بعد.» قطعا از این دست پیامک‌ها به دست شما بسیار رسیده و در خیلی اوقات وسوسه شده‌اید چنین تورهای لحظه‌ای را امتحان کنید.


به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران؛ یک سری از مسافران، عشق سفر که معمولا مجرد هم هستند با آگاهی از تورهای لحظه‌ای سریعا شال و کلاه می‌کنند و عازم سفر می‌شوند. در طرف دیگر عده زیادی هم هستند كه با بد‌بینی به چنین تورهایی نگاه می‌کنند و ترجیح می‌دهند ریسک نکنند و همان تورهای گران قیمت را تهیه کنند. اصل ماجرا چیست؟ چرا برخی تورها تا ۳۰ درصد قیمت‌های خود را پایین می‌آورند؟ آیا آن گونه که برخی سایت‌ها و مسئولان اعلام می‌کنند چنین تورهایی کلاهبرداری است و تکرار آن سبب کسادی بقیه‌ تورها می‌شود؟ پاسخ همه‌این سوالات در گزارش امروز.


مهم‌ترین دلیل چنین اتفاقی آن است که آژانس‌های مسافرتی پکیج‌های تور خود را به صورت چارتر و غیر قابل لغو شدن چندین ماه زودتر خریداری می‌کنند. آژانس‌های مسافرتی تا چند روز پیش از شروع پرواز تورهای خود را با بالاترین قیمت ممکن و سود به فروش می‌رسانند اما اگر صندلی خالی بماند به مرور قیمت تورهای خود را کاهش می‌دهند تا جاهای خالی را پر کنند. این روند کاهش قیمت‌ها ادامه پیدا می‌کند تا چند ساعت مانده به پرواز که اگر باز هم صندلی خالی بماند قیمت‌ها به طرز باورنکردنی پایین می‌آید.

این کاهش قیمت‌ها هم گاهی از جانب هتل‌ها اتفاق می‌افتد و تخفیف‌های عمده و ویژه‌ای را برای آژانس‌ها منظور می‌کنند. این اتفاق‌ها معمولا زمانی رخ می‌دهد که از مسافران کشورهای دیگر این شهرها کاسته می‌شود و هتل‌ها برای پر کردن اتاق‌های خود به آژانس‌های ایرانی تخفیفات ویژه می‌دهند. آژانس‌ها هم مسلما از چنین موقعیت‌هایی نهایت استفاده را می‌برند.

چرا برخی تورها خالی می‌مانند؟

در مواردی به علت رقابت فشرده و پروازهای زیاد، تعداد پکیج‌های تورها از تعداد مسافران بالاتر می‌رود و نسبت منطقی عرضه و تقاضا از بین می‌رود. به عنوان مثال، در تابستان همین امسال با افزایش طبیعی استقبال مردم برای سفر به آنتالیا، در حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ پرواز هفتگی به شهر آنتالیا صورت می‌گرفت. با این حساب در همان دوران پیک مسافر هم بعضی آژانس‌ها با کمبود مسافر رو‌به‌رو شدند و به طور مثال تور یک میلیون و هفت صد هزار تومانی آنتالیای خود را حتی به قیمت یک میلیون تومان هم فروخته‌اند. شهری مانند استانبول اما به علت آن که همیشه مشتریان مخصوص به خود را دارد در بیشتر اوقات قیمت تورهایش ثابت است. به طور مثال کشور تایلند هم چون که میزان پروازهایش با تعداد متقاضيانش تقریبا برابر است، به ندرت چنین اتفاقی برایش رخ می‌د‌هد و در تمام فصل‌ها معمولا قیمت تورهایش یکسان است.

دلیل دیگر هم ارتباط مستقیمی‌با شرایط داخلی دارد. به طور مثال در ماه مبارک رمضان به شدت از میزان مسافران کم می‌شود و آژانس‌ها به اموال‌شان چوب حراج می‌زنند. در خردادماه و تیرماه به علت همزمانی با امتحانات مدارس، دانشگاه‌ها و کنکور همانطور که از میزان گردشگران داخلی کم می‌شود، تمایل به سفرهای خارجی هم کاهش پیدا می‌کند. دوبی هم به علت گرمای بیش از حد در فصل تابستان متقاضیان چندانی ندارد و قیمت‌های‌شان کاهش پیدا می‌کند.

کاهش قیمت‌ها معمولا چقدر است؟

میزان کاهش قیمت‌ها در چنین تورهایی معمولا بین ۱۰ تا ۳۰ درصد قیمت اصلی است. نکته مهم در چنین تورهایی آن است که آژانس‌های مسافرتی با این کاهش ۱۰ تا ۳۰ درصدی از سود خود کم می‌کنند و ضرری هم متوجه آن‌ها نمی‌شود. در برخی موارد هم البته برخی تورها به‌اندازه‌ای خالی از مسافر می‌مانند که آژانس‌های مسافرتی با کاهش ۵۰ درصدی قیمت‌های خود سعی می‌کنند از ضررشان کم کنند.

هفت صبح
برچسب ها: تور ، سفر ، ارزان ، ارتباط ، ترکیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
تور هند
۱۳:۰۸ ۰۵ بهمن ۱۳۹۲
سلام. مطلبتون خوب بود متشکرم.

http://7thsky.org/
تور هند, تور مالدیو