سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رودهن/

بهره برداری پایدار از منابع تولید، اساس توسعه بخش کشاورزی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: بهره برداری پایدارازمنابع پایه ای تولید، اقتصادی کردن تولیدات و حرکت برای تامین سلامت تولید، اساس توسعه بخش کشاورزی است.

ˈسیدمحمد موسویˈدر گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهارکرد: آب یکی از مهمترین نهاده های تولید است و از ابتدای برنامه پنجم توسعه تا به امروز، به اندازه 32 هزار هکتار و به عبارتی به میزان 50 سال گذشته طرح آبیاری تحت فشار اجرایی شده است.

وی از ساماندهی 47 درصد انتقال آب در مزارع استان با لوله و کانال در طول یک سال و نیم گذشته خبر داد و افزود: اجرای این مهم با به حداقل رسانیدن پرت آب، ارتقای بهره وری آن را به دنبال داشته و اثربخشی استفاده صحیح از این نهاده را در تولید ساماندهی می کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به اقدامات انجام شده در مقوله اقتصادی کردن تولید، گفت: تا امروز حدود 500 واحد تولیدی از حالت سنتی به صنعتی تبدیل شده و ارتقای فن آوری، اتوماسیون و سیستم ها را در 639 واحد تولیدی اجرا کردیم.

وی همچنین از تغییر نوع سوخت مصرفی دو هزار و 400 واحد تولیدی از نفت گاز به گاز طبیعی در سطح استان خبر داد و بیان کرد: با این اقدام، هزینه مصرف سوخت واحدها بین یک هفتم تا یک پنجم تقلیل یافت.

موسوی تبدیل هزار واحد تولیدی نیمه فعال و غیرفعال به فعال، فعال سازی 300 استخر چند منظوره برای پرورش ماهی های خوراکی و تزیینی، کاهش 13 درصدی مصرف انواع حامل های انرژی، صرفه جویی 80 میلیون متر مکعبی مصرف آب و کاهش 14 درصدی هزینه های تولید در هفت هزار و 446 واحد تولیدی که به افزایش 22 درصدی تولید این واحدها انجامیده است را سایر اقدامات انجام شده برشمرد.

وی از به کارگیری 210 گیاه پزشک در کنار تولیدکنندگان بخش خبر داد و بیان کرد: در سالی که گذشت 100 درصد اراضی زیرکشت سبزی و صیفی و 17 هزار هکتار از اراضی، از مرحله تولید تا مصرف زیر پوشش طرح کنترل، نظارت و ارزیابی سلامت محصول قرار گرفت.

این مقام مسؤول مدیریت کنترل بیولوژیک و مدیریت تلفیقی آفات و امراض را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد و افزود: به کارگیری این شیوه بین 20 تا 90 درصد کاهش مصرف آفت کش ها، علف کش ها و سایر روش های شیمیایی کنترل آفات را به دنبال داشته که در مقوله تامین سلامت غذایی بسیار مفید و مؤثر است./س



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.